Main menu:

Site search

Categories

Tags

Blogroll

Hoe win je de Nederlandse Logistiek Prijs?

logistiek-prijsOp 11 november reikt de vereniging Logistiek management voor de 26e keer de Nederlandse Logistiek Prijs uit. Vorige jaar viel de eer aan Philips Lighting. Eerdere winnaars waren onder meer DHL, Wehkamp, IBM, Hema, Heineken, Van Drie Groep en TomTom WORK de prijs.

De vereniging Logistiek management beloont elk jaar uitzonderlijke prestaties in het vakgebied logistiek. De vLm wil met deze prijs de innovatie en professionalisering van de logistiek in Nederland stimuleren. De gelauwerde onderneming moet een inspiratiebron en een voorbeeldfunctie voor andere bedrijven vervullen.

Wat hebben de 26 winnaars gemeen?

Terugkijkend op 26 prijswinnaars zijn er zes duidelijke succesfactoren:

  1. Passie voor de uiteindelijke klant.
  2. Een logistiek concept dat echt ‘waarde’ creëert voor de onderneming; de logistiek versterkt de strategie.
  3. Logistieke processen die vanuit de klant zijn bedacht; dus niet functioneel, maar die van end-to-end uitgewerkt zijn.
  4. Aantoonbare resultaten in het verbeteren van servicegraad, kosten en werkkapitaal, die ook op langere termijn werden vastgehouden
  5. Volledige transparantie van informatie in de supply chain.
  6. Tenslotte, en niet in de laatste plaats: de menselijke maat van de veranderingen.

Op donderdag 12 november berichten we over de 26e winnaar van de Nederlandse Logistiek Prijs!

Criteria Jury Nederlandse Logistiek Prijs

Aan de juryleden de taak, om een aan voorgedragen ondernemingen door te lichten, en de daar te beoordelen logistieke verbeteringsprojecten en of processen te toetsen aan zeven criteria.

Deze worden als volgt omschreven:

Innovatief

Het project/systeem dient innovatief te zijn en een “doorbraak’ betekenen. Het hoeft hier niet noodzakelijkerwijs om een volledig nieuw concept te gaan; wel dient de ‘doorbraak’ in het betreffende bedrijf te kunnen worden aangetoond.

In het project/proces moet customer service centraal staan, en dient derhalve de klant uitgangspunt te zijn.

Kosteneffectief

Het project/proces dient kosteneffectief te zijn. Een project/proces mag technisch nog zo uitgebalanceerd zijn, als het niet kosteneffectief is zal de levensvatbaarheid van de verandering onvoldoende zijn. Het project/proces mag geen idee zijn dat algemeen wordt beschouwd als niet (voldoende) functionerend of waarvan de waarde voor de langere termijn wordt betwist.

Menselijke maat

In het project/proces dient rekening gehouden te zijn met effecten voor mensen. Aangetoond moet kunnen worden dat er in het project/proces vooraf rekening is gehouden met de veranderingen, en dat in de gevolgen voor het management en/of de medewerkers zijn voorzien.

Implementatie

Het project/proces moet geïmplementeerd zijn. De resultaten dienen beschikbaar te zijn voor de jury, en getoetst te kunnen worden.

De resultaten dienen gepubliceerd te kunnen en mogen worden. Het project/proces dient een positieve bijdrage te leveren aan het algemene kennisniveau op het gebied van logistiek management, en een voorbeeldfunctie hebben voor de logistieke ontwikkelingen in Nederland.

De continuïteit van de onderneming mag niet ter discussie staan.

Wie meldt zich aan voor de 27e Nederlandse Logistiek Prijs.

Write a comment