Waarom past kleding die ik bestel bijna nooit?

Mode is de topper bij internetaankopen. Maar waarom past de kleding die ik bestel bijna nooit?
Verkopers van kleding en mode zetten meer om dan alle boekenverkopers op het Internet bij elkaar. Dit voorjaar is de mode zelfs de grootste categorie in de Nederlandse webwinkels.

Dat lijkt goed nieuws. Ik word altijd moedeloos van de kleding kopen. Mijn maat is er in 9 van de 10 winkels gewoon niet bij. De opkomst van de modewebwinkels zou meer keuze betekenen voor klanten die iets exclusiefs willen of, net als ik, een maatje meer hebben.

Pas-ellende

Maar, ook in de winkel komt ik vaak bedrogen uit. Van wat ik, na lang zoeken, ga passen, past minder dan een kwart ook echt. Zwetend worstel ik me van pashokje naar pashokje. De arme verkoper die mijn stapels gepaste kleding weer moet opvouwen en weghangen.

Onderzoek in de moderetail laat zien dat slechts 40 procent van wat klanten passen, de klanten ook echt kopen, de rest gaat terug de winkel in. In de winkel brengt de klant, na alle moeite van het kijken, zoeken en passen achter de rug te hebben, 60 procent na het pashokje retour.

Wat zou dat betekenen voor modeketens op het web? Hebben die ook 60 procent retouren? Of misschien zelfs nog meer.

Maatvoering

De maatvoering, of eigenlijk het niet passen, is een van de belangrijkste redenen voor het niet kopen na het passen. Het lijkt wel of ze bij designafdelingen een dartboard gebruik om te bepalen wat de maat wordt. XXL bij Ben Sherman is in mijn geval eerder medium. XXL bij Ed Hardy is zelfs voor mij maatje tent.

Een shirt van Eterna, boordmaat 46, zit als gegoten. Eenzelfde shirt van Boss is een drama. En over schoenen wil ik helemaal niet meer praten. Kledingmaten zijn niet in elk land dezelfde.

Zo komt maat 38 in Nederland overeen met maat 40 in België, 42 in Frankrijk, 44 in Italië, 44 of 46 in Spanje en Portugal en 12 in Engeland. Als ik op het web zou kopen, dan moet 5 procent retour, omdat het gewoon niet past.

Standaardiseren

Retouren zijn een blok aan het been van webwinkels die willen groeien. Retouren zijn onvermijdelijk. De pasvorm of de kleur valt tegen, of de huwelijksceremonie is net achter de rug. Maar retouren zijn ook onnodig.

Het standaardiseren van maten is een eerste stap. Maar, dat gaat natuurlijk een eeuwigheid duren met al die creatieve ontwerpers.

Eigenlijk wil ik mijn eigen virtuele mijnpaspop.nl. Simpel, een keer een bodyscan, net als bij shirtbyhand.nl, en klaar ben je. Dan gaan mijn persoonlijke maten automatisch met mij mee shoppen en zoeken voor mij de kleding uit die ook echt past. Scheelt zoeken, scheelt tobben en scheelt retouren.

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW