Parkeren in Amsterdam weer duurder

Een parkeervergunning in Amsterdam Centrum koester je. Nieuwe bewoners moeten er jaren op wachten. En als je hem eenmaal hebt, ben je nog niet verzekerd van een parkeerplek. Vaak zoek je ‘s avonds vergeefs naar een plaatsje. Je ontdekt dat Franse toeristen in hun auto slapen en zich niets aantrekken van een bekeuring.

Op Amsterdam Centraal schrijft Walther Ploos van Amstel:
Je komt terug van vakantie en merkt dat je auto is weggesleept om plaats te maken voor een container met bouwafval. Of je moet lijdzaam toezien hoe de gemeente bij de plannen voor het Stationseiland simpelweg weer vijftig  parkeerplaatsen wegstreept.

Op 14 juli heeft de gemeenteraad van Amsterdam de nieuwe vergunningtarieven vastgesteld voor 2011.  Die tarieven zijn een week geleden ingegaan.

Een vergunning is 5% duurder geworden, omdat dit in lijn is met de gebruikelijke jaarlijkse verhogingen. Dat is ambtenarentaal voor: ‘dat doen we gewoon elk jaar’. Daar hadden ze toch niet zo lang over hoeven debatteren?

Als KPN, UPC of Nuon elk jaar klakkeloos hun tarieven verhogen met 5%, dan stappen we gebruikelijk massaal over of klagen bij de Consumentenbond. Maar, die keuze heb je als bewoner niet. Voor parkeren kun je niet overstappen. Cition zal straks het bedrag, zoals gebruikelijk, automatisch incasseren.

Tegenover een tariefsverhoging staat normaal een betere dienstverlening. Je kent ze wel, die brieven die beginnen met ‘om uw beter van dienst te zijn….’. Elke keer als ik die zin lees dan gaan bij mij alle alarmbellen. Altijd betekent die zin uiteindelijk dat ik minder service krijg. Ik heb de brief van de gemeente goed gelezen, maar daarin staat geen woord over een betere service. Dat zal wel niet gebruikelijk zijn als de overheid iets doet voor burgers.

Ik wil best 5% meer betalen, net als vorig jaar, en de jaren daarvoor. Maar, dan moet daar iets tegenover staan. Ik heb wel wat ideeën! Denk eens aan 5% meer kans dat ik een parkeerplek vind, 5% minder vergunningen voor bouwcontainers, een app voor mijn smartphone met informatie over vrije parkeerplekken, de wielklem terug tegen Franse wildparkeerders, een vriendelijk waarschuwingsmailtje als mijn auto op een plek staat waar binnenkort een verhuizer moet staan of een stevige korting in de Q-parking als er onverhoopt geen plek is waarvoor ik eigenlijk wel betaal.

Die gebruikelijke jaarlijkse verhoging is hoogst ongebruikelijk. Daar mag best eens stevig over worden gedebatteerd in de gemeenteraad.

Walther Ploos van Amstel

 

Lees meer Amsterdamse columns van Walther op:

http://www.amsterdamcentraal.nl/walther-ploos

 

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW