We hadden de postkantoren nooit moeten sluiten

De verkeersdrukte in de Amsterdamse binnenstad en woonwijken neemt toe. Meer leveringen van webwinkels leiden tot meer vrachtwagens en bestelbusjes. Tegelijk betekent de opkomst gemakswinkeltjes in de buurt nog fijnmaziger en vaker leveren. Hoe moeten we dat in Amsterdam slim organiseren nu we de logistiek uit de stad hebben verjaagd? Binnenkort sluiten zelfs de allerlaatste postkantoren.

Ik heb vijf Albert Heijn’s to go binnen 500 meter van mijn huis, twee AH-supermarkten en dagelijks rijdt Appie.nl vele malen voor mijn deur langs. Het moet vers, vlug en volledig. Het is wachten op de eerste buurtwinkels voor bouwmaterialen die meteen ook afhaalpunt voor internetbestellingen zijn.Vroeger konden de Jumbo, Gamma, Blokker, Hema, Intertoys en Zeeman nog met volle wagens naar de winkels. Met de steeds kleinere, en frequentere, leveringen lukt dat niet meer.

Twee van de drie transacties op het internet zijn inmiddels tussen consumenten onderling op sociale marktplaatsen. Ook dat leidt tot nog meer transport.

Steden in Europa leggen het transport steeds meer regels op. Het moet schoner, stiller, veiliger en eigenlijk onzichtbaar. De fietskoerier heeft de toekomst. Die kan 50 procent van de zendingen in steden bezorgen. Vervoer over water biedt kansen. Die enkele vrachtwagen of bestelbus die de stad nog in mag moet emissievrij zijn. De elektrische Cargohopper is een goed voorbeeld. Bedrijven moeten hun goederenstromen ontkoppelen aan de rand van de stad of, liever nog, in die steden zelf dichtbij consumenten en winkels. Maar, dan moet daarvoor wel de ruimte zijn.

Logistiek is de afgelopen dertig jaar de stad uit gejaagd naar bedrijventerreinen ver weg. In grote Europese steden wordt nu nagedacht over hoe die logistiek weer in de stad kan worden ingepast. Er zijn goed bereikbare binnenstedelijke ‘logistieke hotels’ nodig. Zo’n hotel is gepland in Parijs. De helft van het 50.000 vierkante meter tellende project is bestemd voor opslag, overslag, afhaalpunten en laden van elektrische voertuigen. Parijs gebruikt nu al de Seine voor de levering aan supermarkten en binnenkort zelfs de trein om de bevoorrading in de stad te regelen. Bedrijven als Uber en Shutl gaan straks de binnenstedelijke goederenstromen slim aan elkaar knopen met hun appjes.

Logistiek moet weer een plek krijgen binnen de Amsterdamse stadsgrenzen. Laten we voorlopig het Food Center voor food service, de binnenhavens voor bouwmaterialen en de stationslocaties voor retail- en webwinkellogistiek behouden en snel goede laad- en loslocaties voor vracht over de gracht regelen. Over vijf jaar zal PostNL toegeven dat we nooit alle postkantoren hadden moeten sluiten.

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW