DISTRIVAART HERLEEFT: PALLETS VIA DE BINNENVAART

Distrivaart staat weer vol in het spotlicht. Het Multimodaal Coördinatie en Adviescentrum (MCA) Brabant gaat kijken of ze het palletvervoer over het water nieuw leven kan inblazen. Schuttevaer bericht erover. Het nieuwe plan gaat uit van het gecombineerde transport over water en weg van bierkratten en aanverwante producten vanaf de fabriek van Bavaria in Lieshout. Van een modern geautomatiseerd systeem om de pallets op- en van het schip te krijgen is, zoals met het eerdere project Riverhopper, echter geen sprake meer. Dat systeem bleek te kwetsbaar.

Schuttevaer bericht:

Met het nieuwe initiatief wil MCA proberen een graantje mee te pikken van de ladingstroom van vele miljoenen pallets per jaar. Die gaan nu nog over de weg van de fabrikanten naar allerlei distributiecentra in binnen- en buitenland. Het nieuwe plan gaat uit van het gecombineerde transport over water en weg van bierkratten en aanverwante producten vanaf de fabriek van Bavaria in Lieshout. Samen met de Stichting Integraal Ondernemen Drechtsteden (IOD) en Modern Transport Management (MTM) gaat MCA het plan verder uitwerken. Duidelijk is al wel dat in het plan afscheid wordt genomen van het geautomatiseerde stellingsysteem. De pallets worden met kranen aan boord of aan de wal, aan boord gebracht.

Concurrerend
Als regionale goederentransferia langs de vaarroute van Lieshout naar Rotterdam kozen de onderzoekers voorlopig voor Dongen als uitvalshaven voor de regio Tilburg, Breda en Oosterhout, Zwijndrecht voor de Drechtsteden en Rotterdam-Zuid en -Noord. Vanuit deze transferia worden de klanten bevoorraad en de retourstromen verzameld voor transport heen en terug naar Lieshout. De hele rondreis duurt ongeveer drie etmalen.

Een voorlopige kostenraming van MCA geeft aan dat de kosten in de hele keten van producent tot eindgebruiker concurrerend zijn met het wegvervoer. Het grootste schip dat Lieshout kan bereiken neemt bij een diepgang van 1,90 meter ongeveer 450 ton lading mee. Dat komt twee hoog gestapeld op 400 pallets bier per reis. Langs de vaarroute worden de pallets geladen en gelost met meevarende kranen.

Te kwetsbaar
Het palletvervoer met de Riverhopper kwam de laatste jaren niet van de grond. Volgens toenmalig MCA-directeur Bert Hilberts had dat verschillende redenen. ‘Het project Riverhopper waarbij ook pallets met bier vanuit Dongen werden vervoerd, is helaas vroegtijdig gestopt. Hiervoor zijn diverse redenen aan te geven. Zo bleken de geavanceerde stellingen en rollerbanen te kwetsbaar. Ook was er een afwachtende houding van marktpartijen op het gebied van slow-movers zoals bier, frisdrank en hygiënische producten. Wat ook aan de mislukking heeft bijgedragen was het feit dat het project Riverhopper een punt-punt transport betrof. Er kon niet direct worden overgegaan op het rond varen met minimaal vijf schepen.’

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW