Het lijkt technisch mogelijk. Nederland kan tegen 2050 klimaatneutraal zijn, inclusief bunkerbrandstof voor lucht- en zeescheepvaart. Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) onderzocht meer dan dertig techno-economische trajecten om een klimaatneutraal Nederland…
Het is zo vanzelfsprekend: logistiek.
Thuis, wanneer een meubelzaak een wandmeubel aflevert en opbouwt. In de supermarkt, waar juist die diepvriesmaaltijd die zo goed smaakt in het schap ligt. Of wanneer de auto een beurt krijgt. Maar iedereen kent ook uitverkochte producten, overtollige voorraden en de hele dag wachten op de verwarmingsmonteur. Producten worden steeds meer een dienst. Hoe voorkom je overvolle magazijnen, onnodige afprijzingen, uit de pan rijzende transportkosten en bovenal klanten die uw onderneming de rug toekeren. Succesvoorbeelden van Procter&Gamble, Nokia, Apple, Wal-Mart, het Amerikaanse leger en Zara, maar ook van Nederlandse bedrijven als DAF, KLM Maintenance & Engineering en Heineken laten zien dat logistiek ook prima kan werken. Die ondernemingen hebben hun supply chain perfect afgestemd met hun strategie. Deze kritische columns u daarbij helpen…
De gemeente Amsterdam werkt aan de ontwikkeling van het Zeeburgereiland. Het gebied gelegen tussen de binnenstad en IJburg biedt veel kansen voor verdichting. Onderdeel van de ontwikkeling is het verplaatsen van de…
Europese winkelketens willen hun CO2-uitstoot duurzaam aanpakken op basis van het Science Based Targets Initiative. Tegen 2030 willen zij de CO2-uitstoot van de eigen operaties (scope 1 en 2) verminderen met 75% tegenover…
City logistics is slowly growing, and vehicle emissions have increased as well. For example, in 2019, 40% of the transport sector’s CO2 emissions were caused by freight transport. Another negative aspect has…
De gemeente Amsterdam wil de luchtkwaliteit verbeteren. Dat is goed voor onze gezondheid. Personenauto’s zorgen volgens de gemeente voor de meeste vervuiling door de uitstoot van CO2 en stikstof. Daarom willen ze…
Maastricht kiest voor aanscherping plannen voor zero emissie zone en neemt binnenkort het definitieve verkeersbesluit (als eerste gemeente in Nederland). Maastricht wil eind april het definitief verkeersbesluit voor de zero-emissiezone en ontheffingenbeleid vaststellen en publiceren.…
Jaarlijks houdt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) een taximonitor bij met cijfers over de landelijke taximarkt. De taxibranche is nog niet terug op pre-corona niveau. Het aantal taxiritten (inclusief contractvervoer) per jaar…
Vrachtfietsen en LEFV;s: zijn ze kansrijk in stadslogistiek? De inzet van lichte, elektrische voertuigen blijft voorlopig een niche-markt… In stadslogistiek zijn steeds meer kleinere, tijdgevoelige leveringen (zowel B2C en B2B). Bovendien leggen…
De grenzen aan het elektriciteitsnetwerk zijn op steeds meer plekken bereikt. Netcongestie is voor veel ondernemers een probleem voor de elektrificatie van het transport en daarmee bij de (mogelijke) invoering van zero emissie-zones (ZE) in stadslogistiek.…
Het elektrificeren van de stadslogistiek gaat bij Albert Heijn in volle vaart door. Den Haag, Rotterdam, Amsterdam en Utrecht zijn hard onderweg, met plannen om uit te breiden naar Leiden, Delft, Gouda…
Albert Heijn heeft ambitieuze klimaatdoelstellingen: in 2030 45% minder CO2-uitstoot van land tot klant tegenover 2018 en voor 2050 netto-nul uitstoot. Albert Heijn gaat die duurzaamheidsambities versnellen. Van de eigenmerkproducten en recepten…
McKinsey kwam deze week met de belangrijkste trends bij Europese supermarktketens. Een daarvan is duurzaamheid. Alle top tien Europese supermarktketens hebben duurzaamheidsdoelstellingen voor 2025 vastgesteld voor de Scope 1- en 2-uitstoot (en soms Scope…