Amsterdamse Pakje Gemist brengt jouw pakje vanuit afhaalpunt thuis

Oud-bezorgers Jurgen Janssen en Mo Farah hebben Pakje Gemist opgezet. De bedoeling is dat minder pakketten retour gaan naar de afzender, maar vanuit het afhaalpunt bij de consument thuis worden afgeleverd. Pakje Gemist rolt de dienst eerst uit in Amsterdam Zuid. De ontvanger betaalt voor deze service; hoe zwaarder het pakket, hoe hoger de bezorgkosten.

Zes pakketpunten in Amsterdam Zuid doen mee en nu is het zaak dat consumenten zich aanmelden en hun gemiste pakket alsnog laten thuisbezorgen door Pakje Gemist. Zij kunnen hiervoor een tijdstip kiezen waarop ze thuis zijn. Dan kan straks ook voor retouren.

Wat los je op?

Een pijnpunt voor pakketbezorgers zijn pakketten die niet afgeleverd konden worden en ook niet binnen zeven dagen worden opgehaald bij het pakketpunt. De mensen zijn te druk, of de pakketpunten sluiten voor hen te vroeg. Landelijk gaat het volgens de initiatiefnemers om 4 miljoen pakketten per jaar (dat is 1 procent van het totaal).

Vorige week verdween een Bol-zending voor mij uit Vlaanderen in het zwarte gat van het ‘track-and-trace’ universum. De bezorger kwam tot drie keer toe niet op het beloofde tijdstip langs en heeft uiteindelijk het pakje afgeleverd bij een lastig pakketpunt. Het pakketpunt was op een industrieterrein en alleen maar overdag en door de week open. Ik kan op zo’n moment de service van Pakje Gemist goed gebruiken en betaal er graag voor.

Voor de webwinkels

Voor de webwinkels moeten die onnodige retouren ook een door in het oog zijn. Je bent het pakje twee weken kwijt, moet het weer als retour verwerken en met wat geluk kun je het later ook weer verkopen. De kosten van zo’n retour zijn (inclusief de marge op de producten) is al snel 20 tot 25 euro. Waar Pakje Gemist nu nog de ontvanger laat betalen, kan ik me goed voorstellen dat de webwinkel in de toekomst betaalt.

Duurzaam?

Is het duurzamer? Mogelijk… het voorkomt dat afhalers met de auto naar de pakketpunten gaan. Dat doet de helft van de afhalers. Maar, dat moet de pilot bewijzen. Vooralsnog halen verreweg de meeste afhalers, ook in het concept van Pakje gemist, hun zending nog steeds zelf af bij het pakketpunt.

Pakketpunten leiden niet tot minder bestelbusjes in de buurt. De pakketbezorgers draaien gewoon hun bezorgronde voor de andere pakjes; twee, drie keer per dag. Duurzaam is toch echt meteen in een keer goed (thuis) bezorgen.

Is het beter voor de consument?

Je biedt een nieuwe bezorgoptie; een makkelijke oplossing om niet bezorgde pakketjes thuis te laten te brengen. Maar, de pakketbezorgers komen zelf ook met steeds slimmer oplossingen om ‘op afspraak’ te leveren. Het gaat steeds vaker gewoon goed.

Het doel van de pilot in Amsterdam Zuid is data verzamelen. Als het Pakje Gemist lukt om de ontvanger enthousiast te maken (en mee te laten betalen), en daarmee autobewegingen van en naar de pakketpunten te sparen, dan zou dit wel eens een gamechanger kunnen zijn. Niet voor die luttele 4 miljoen pakjes, maar voor veel meer. Het wordt een interessante pilot.

Walther Ploos van Amstel.

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW