Zero emissie stadslogistiek: kansen en bedreigingen voor servicelogistiek

Ben je betrokken bij gebouwonderhoud, inkoop en logistiek? Dan is servicelogistiek je niet vreemd. Onderhoud en levering aan gebouwen zorgt voor veel voertuigbewegingen. Vanaf 2025 zullen 40 Nederlandse gemeentes zero emissie zones inzetten. Eén van die gemeentes, is Amsterdam. Een gemeente die bovendien nog eens kiest voor autoluwe woonwijken, campussen en bedrijvenparken. De bestelauto zit in de verdomhoek.

Er is voor servicebedrijven, dienstverleners en gebouw eigenaren en huurders een gedeeld belang: dienstverleners moeten zich aanpassen aan de komende wetgeving, maar hebben daar ook de medewerking van gebouw eigenaren en hun huurders voor nodig.

Welke maatregelen moet je vandaag nemen?

Op 22 september organiseerde Cumulus Park Studio een online rondetafel gesprek over het verduurzamen van logistiek bij gebouwonderhoud en logistiek vervoerders. Wat zijn de kansen en bedreigingen?

In een sector die geld verdient met schone energie, slimme meters, warmtepompen, zonnepanelen en laadpalen past de grote ronkende diestelbestelauto toch niet meer? De bedrijfsvoering moet anders wanneer je start met elektrisch vervoer. Er zijn veel vragen leert het Gas Op Elektrisch project van de Hogeschool van Amsterdam.

De eerste vraag is wat in 2025 het passende voertuig is. Het uit gewoonte inruilen van de dieselbestelauto voor een elektrische is niet slim. Overweeg de inzet van lichte elektrische voertuigen, zoals vrachtfietsen. Actieradius en laadvermogen zijn mogelijke blokkades; de servicebus moet op dieet. Of kan het helemaal zonder voertuig, door een andere organisatie van de levering van materialen?

Je moet slim rijden. De monteur staat aan de basis van het slagen van de invoering. Rijstijl en routekeuze bepalen de actieradius. De nieuwe voertuigen hebben boordcomputers die de voertuigprestaties, de status van de rit, de accu en de rijstijl van de berijder monitoren. Met een korte actieradius en de oplaadtijd is dynamische planning nodig. Samen met actuele verkeersinformatie kan een goede planning worden gemaakt voor de betrouwbare inzet van het voertuig. Dan ben je ook op tijd bij de klant. Wat vindt de monteur zelf van de planning vandaag?

Je moet een slimme laadinfrastructuur regelen. De meeste bestelauto’s staan ‘s nachts bij de monteur voor de deur en overdag bij de klant. Zijn daar voldoende laadpalen? Is er genoeg stroom? Hoe vindt de monteur de weg naar een beschikbaar laadpunt?  Voor bedrijventerreinen waar veel voertuigen moeten kunnen laden is een visie nodig op slimme laadvoorzieningen met smart charging. Hoe verdeel je het laden van de voertuigen over de nacht? Voor de aanbieders liggen hier kansen om nieuwe energiediensten aan te bieden.

Elektriciteit is alle behalve gratis. Diesel is bij elke pomp te koop voor eenzelfde prijs per liter. Bij stroom is dat anders. De prijzen aan de paal lopen sterk uiteen, zeker als je ook nog eens snel wilt laden. Dan is elektriciteit duurder dan diesel. Fleetmanagers moeten energiediensten slim inkopen.

De ‘new task’ voor inkopers

In zero-emissie projecten verzanden gesprekken tussen inkopers en aanbieders van voertuigen vaak in een Babylonische spraakverwarring. De inkoop van voertuigen is geen ‘straight rebuy’ meer; de verkoop ook niet. Aan beide kanten van de tafel ontbreekt kennis om de zero-emissie servicelogistieke uitdaging betaalbaar en betrouwbaar beschikbaar te maken. Het is ook geen ‘modified rebuy’. Er komt veel meer bij kijken. Dit is een ‘new task’ voor inkopers. Tijdens de eerste projecten gaan servicebedrijven en hun mobiliteitsdienstverleners elkaar steeds beter verstaan. Samen het diepe in, snel en veel leren en vaak bijsturen. Dat kom je er samen wel uit.

Samenwerking?

Nadenken over de vloot van de toekomst roept ook vragen op over hoe we de servicelogistiek anders kunnen regelen. Misschien is de een-op-een vervanging van de diesel bestelauto het juiste antwoord. Soms de vrachtfiets.

Het is nog uitdagender om na te denken over een ‘customer intimate’ servicelogistieke toekomst met meer samenwerking tussen servicebedrijven, versiebeheer met gebruik van BiM-data, de inzet van IoT, tele maintenance, performance based servicelogistiek en een slim netwerk van lokale voorraadhubs. En, misschien is het vloeken in de kerk, kunnen we de klanten ‪meer zelfredzaam maken? De tijd van uurtje-factuurtje is voorbij.

De zero emissie vervoerseisen nodigen uit om eens heel anders te kijken naar de servicelogistiek samen met opdrachtgevers, kennisinstellingen, gebouwbeheerders, servicebedrijven en hun dienstverleners. O ja, en vergeet de monteur niet! Wat vindt hij of zij er allemaal van?

 

Walther Ploos van Amstel
Lector Citylogistiek
Hogeschool van Amsterdam

 

 

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW