
Bron: Visser, H.M., & Van Goor, A. R. (2024). Werken met logistiek (9e druk). Groningen: Noordhoff Uitgevers.
Checklist strategie en logistieke doelstellingen:
- Wat is de concurrentiestrategie van het bedrijf voor de verschillende product/marktsegmenten? Wat zijn de concrete logistieke doelstellingen voor deze product/marktsegmenten?
- Sluiten de logistieke doelstellingen goed aan op de bedrijfsstrategie?
- Wat zijn de concrete doelstellingen voor de externe logistieke prestaties en de interne logistieke inspanningen? Dat wil zeggen de doelstellingen voor de servicegraad.
Checklist grondvorm:
- Hoe is de structuur van de goederenstroom vanaf leveranciers via productie en distributie, via afnemers tot aan de consument (en de eventuele retourstromen)? Geef de punten aan waar productie, opslag en transport gebeuren.
- Welk deel van de goederenstroom wordt geregeld op basis van echte klantenorders? En welk deel van de goederenstroom wordt geregeld op basis van de verwachte vraag?
- Geef de kengetallen voor de goederenstroom: bijvoorbeeld, aantal klanten, leveranciers, inkoop-, verkoop- en productie-orders en volumes.
Checklist logistieke beheersing:
- Hoe wordt een vraagvoorspelling voor de goederenstroom opgesteld?
- Hoe worden de inkoop-, productie- en distributieplannen gemaakt?
- Worden planning uitgewisseld met leveranciers, klanten, logistieke dienstverleners, enzovoorts?
- Zie voorbeeld hieronder: hoe ziet het logistieke beheersingsmodel van het bedrijf eruit op operationeel, tactisch en strategisch niveau?
Checklist logistieke ICT:
- Wat is de ICT-ondersteuning voor de plan, do, check en act van de goederenstroom?
- Teken de verschillende ICT-systemen in in het logistieke beheersingsmodel.
