Even afstand nemen…

Het is zo vanzelfsprekend: logistiek.

Thuis, wanneer een meubelzaak een wandmeubel aflevert en opbouwt. In de supermarkt, waar juist die diepvriesmaaltijd die zo goed smaakt in het schap ligt. Of wanneer de auto een beurt krijgt. Maar iedereen kent ook uitverkochte producten, overtollige voorraden en de hele dag wachten op de verwarmingsmonteur. Producten worden steeds meer een dienst. Hoe voorkom je overvolle magazijnen, onnodige afprijzingen, uit de pan rijzende transportkosten en bovenal klanten die uw onderneming de rug toekeren. Succesvoorbeelden van Procter&Gamble, Nokia, Apple, Wal-Mart, het Amerikaanse leger en Zara, maar ook van Nederlandse bedrijven als DAF, KLM Maintenance & Engineering en Heineken laten zien dat logistiek ook prima kan werken. Die ondernemingen hebben hun supply chain perfect afgestemd met hun strategie. Deze kritische columns u daarbij helpen…

Wat is de beste supply chain voor jouw product?

Ik mocht laatst een presentatie geven voor jonge logistieke professionals met als ondertitel: ‘Logistics eats strategy for breakfast’. Veel prachtige plannen voor nieuwe product-marktcombinaties stranden in een moeras van logistieke mitsen en…

Maak de snelweg weer snelweg

Gaan we tientallen miljarden besteden aan meer openbaar vervoer? In grote, lange en dure treinen op steeds vollere sporen, met nauwelijks flexibiliteit, en centrale stations die de reizigersdrukte niet aan kunnen? Met…

Samen afval inzamelen loont

GP Groot, Suez en Renewi hebben elkaar gevonden bij duurzame stadslogistiek. Waar jarenlang verschillende vrachtwagens van afzonderlijke inzamelaars bedrijfsafval ophaalden in de binnensteden, werken inzamelaars steeds vaker samen. Doordat afvalinzamelaars hun krachten…

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW