Amsterdamse binnenstad voorlopig niet in balans…

In de komende weken besluit de gemeenteraad over het project De Entree. Amsterdam bouwt een nieuwe entree voor de stad dat het visitekaartje voor bezoekers en Amsterdammers moet worden. De openbare ruimte krijgt een stevige facelift.

Minder verkeer over het Muntplein, de touringcarhaltes verdwijnen van het Damrak en voor het Victoria Hotel en het busplatform en de taxistandplaats voor het Centraal Station zijn dicht. Alles wat niet in de mooie tekentafelplaatjes van de Rode Loper past moet weg.

De taxistandplaats en de haltes voor de touringcars en Hop-On-Hop-Off-bussen worden verplaatst naar de Prins Hendrikkade. Dat is gebeurd zonder overleg met de direct betrokken bewoners en ondernemer. Er is geen onderzoek gedaan naar de gevolgen van al die plannen voor de leefbaarheid, bereikbaarheid en de veiligheid op De Wallen.

Dagelijks zijn er meer dan 300 stops bij de touringcarhaltes met zo’n 20.000 in- en uitstappers per dag van maart tot en eind oktober. ‘s Avonds en ‘s nachts komen er 4.000 taxi’s. Tegelijk komt op de Prins Hendrikkade een aanlegsteiger voor de rondvaartsector vanwege de geplande verbreding van het ‘open havenfront’.

Het zwaartepunt van de toeristenstroom verplaatst zich van het Damrak en het Prins Hendrikplantsoen (waar alleen hotels, horeca en winkels zitten) naar de Prins Hendrikkade en de Wallen (waar veel Amsterdammers wonen). De overvolle Wallen krijgt er straks per jaar 2 tot 3 miljoen extra toeristen en bezoekers bij. Dit staat haaks op de ‘stad in balans’ ambities van de Gemeenteraad.

Drie jaar geleden is een ‘tijdelijke’ touringcarhalte aangelegd op de Prins Hendrikkade. Die halte leidt tot veel overlast volgens stadsdeel Centrum in hun zienswijze op de plannen voor De Entree. Ook het andere verkeer zorgt voor problemen. Bewoners van de Nieuwmarkt hebben wethouder Litjens om een verkeerscirculatieplan gevraagd nu het erop lijkt dat het auto- en taxiverkeer over de Wallen door de plannen voor de Rode Loper en De Entree met 30 tot 40% toeneemt.

De gevolgen van de plannen wil de gemeente niet in kaart brengen: ‘dit valt buiten de scope van het project’. Er is zelfs geen evaluatie met buurtondernemers en -bewoners gedaan van de tijdelijke halteplekken op de Prins Hendrikkade. Inmiddels moet de gemeente wel bijspringen met BOA’s voor de handhaving op de halteplekken, omdat de sector zelf niet voldoende geld wil opbrengen voor de stewards. Zonder handhaving werkt geen enkel plan.

Bezwaren van ondernemers en bewoners zijn de afgelopen 5 jaar stelselmatig ‘ongegrond’ verklaard. Het Rode Loper project moet ‘coûte que coûte’ doorgaan; alles voor de bezoekers en toeristen.
Het concentreren van 2 tot 3 miljoen extra toeristen en bezoekers leidt niet tot de beoogde spreiding van bezoekers in Amsterdam. Het zou de gemeenteraad sieren als ze de plannen nog eens kritisch bekijken op basis van de effecten voor de leefbaarheid, bereikbaarheid en de veiligheid op de Wallen. Hoe zorg je ervoor dat we de stad echt in balans brengen? Anders wordt de Rode Loper echt een Centrumsloper.

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW