Geen buurtlogistiek voor Amsterdamse Schinkelkwartier?

Het Amsterdamse Schinkelkwartier is nu nog een bedrijvenwijk. Dat gaat de komende 25 jaar veranderen. Schinkelkwartier wordt een duurzame stadswijk, met veel groen en water. Goed bereikbaar. Er komt ruimte voor 11.000 woningen, 22.000 inwoners en maar liefst 44.500 arbeidsplaatsen.

De plannen zijn nu open voor inspraak. De ‘artist impressions’ liegen er niet om. Dit wordt een duurzame wijk. Maar, in de mooie plaatjes ontbreekt het bestelverkeer in het Schinkelkwartier. Hebben die bewoners en bedrijven niks nodig?

Niet bezorg-autoluw

In het Schinkelkwartier komen elke dag 50 tot 100 bestelauto’s met pakjes pakjes voor de bedrijven en bewoners. Tel daarbij op de ruim 100 voertuigen van Picnic, Albert Heijn en Jumbo. De lokale supermarkten, horeca en kantoren ontvangen op hun beurt dagelijks 40 tot 80 vrachtwagens. Vergeet ook niet alle afvalinzamelaars en de zeker 500 servicebusjes van de loodgieter, verwarmingsmonteur, schilder, Miele-reparateur, keukenbouwer en thuiszorgmedewerkers. En ’s avonds melden zich nog eens 500 tot 800 maaltijdbezorgers. En, vergeet al het afval niet! Dan is de beoogde autoluwe wijk alles behalve bezorgautoluw.

In Utrecht wél

In de Utrechtse wijk Merwede komen parkeer- en distributievoorzieningen, zoals stadslogistieke hubs, in de Merwedekanaalzone dicht tegen de stadsboulevards aan, waarbij de woongebieden zelf autoluw blijven. De gemeente maakt voorzieningen voor de belevering in de woongebieden met vrachtfietsen. De handhaving kan ook zonder lastige maatregelen zoals paaltjes met elektronische kentekenhandhaving in de voetgangerszones.

Er komen hoogwaardige logistieke oplossingen voor grotere vrachtvoertuigen. Er komen gecentraliseerde en inpandige mobiliteitshubs van waaruit de leveringen naar bewoners en ondernemers in de wijk gebeuren. Aflevering van pakketjes vindt plaats in pakketmuren in de mobiliteitshubs of aan de voordeur met bezorgrobots, vrachtfietsen en lichte elektrische voertuigen.

Uitzonderingen blijven mogelijk met levering tot aan de deur met tijdelijke digitale ontheffingen voor nood- en hulpdiensten, incidentele grote bezorgingen, vuilnisophaaldiensten, verhuiswagens, doelgroepenvervoer en bouw- en onderhoudsverkeer; dat is slim toegangsbeheer.

Valt ook hier het kwartje?

Utrecht laat in de wijken Merwede en Beurskwartier zien dat publieke en private professionals samen de bevoorrading slim in kunnen richten voor een vitale woonwijk waar de openbare ruimte uitnodigt tot gezond bewegen, lekker ontspannen en ontmoetingen met buurtgenoten.

De aanpak in Utrecht inspireert. Als de gemeente bij hun autoluwe plannen niet vooraf nadenken over buurtlogistiek staan straks de stoepen vol met bestelauto’s, wordt de lucht nooit schoon, is het niet veilig om buiten te spelen en geeft bezorgen stress.

De gemeente Amsterdam is verantwoordelijk om de voorwaarden voor de bevoorrading mee te geven aan de projectontwikkelaars die in het Schinkelkwartier aan het werk gaan. Hopelijk valt het kwartje daar alsnog.

Walther Ploos van Amstel.

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW