Swapfiets: massa is nog lang geen kassa

Vandaag werd bekend dat Swapfiets een nieuw magazijn opent in Business park Sloterdijk in Amsterdam van 7.500 m2. Maar, hoe gaat het eigenlijk met Swapfiets? De jaarstukken over 2022 zijn onlangs gepubliceerd bij de KvK. En, wat zijn de vooruitzichten?

Jaarcijfers 2021: 29,3 mln verlies. In 2022: 31 mln verlies

Eind 2022 had Swapfiets 269.000 gebruikers in Europa; een fraaie groei van 5 procent. Daarmee is Swapfiets marktleider in het huursegment. De gebruikers brachten 52,3 mln euro aan omzet. Helaas is het verlies (na belastingen) bijna verdubbeld naar 29,3 mln euro in 2021 door onder meer sterk gestegen ‘cost of sales’ en algemene bedrijfskosten (het operationeel verlies van 37,8 mln euro). De marketingkosten houden gelijk tred met de omzetgroei. Het nettoverlies per gebruiker is toegenomen van 684 euro naar ruim 1.140 euro.

Vooruitblik komende jaren

Eerder stelde ceo Marc de Vries in FD dat in 2023 het aantal gebruikers naar verwachting naar 300.000 groeit (270.000 eind 2022 en 256.000 eind 2021. De omzet in 2022 was € 73 mln. Dat is 40% meer dan in 2021. Swapfiets is actief in zestig Europese steden en daar blijft het even bij. De groei moet vanaf nu in de steden gebeuren waar Swapfiets al actief is, aldus de Vries in FD. Volgens de Vries is momenteel ongeveer de helft van de steden winstgevend. Vooral de Nederlandse steden doen het goed. De Vries zegt tegen FD binnen enkele jaren in alle steden winstgevend te zijn.

Daarnaast zet Swapfiets in op kostenbesparingen met de aanpak van ‘gestolen’ en kwijt geraakte fietsen, het centraliseren van distributiecentra en reparatiecentra, wanbetalers en een betere kwaliteit fietsen.

Geen zorgen over continuïteit

De accountant KPMG maakt zich geen zorgen over het verlies als Swapfiets in het jaarverslag schrijft: “Part of the growth strategy are extensive investments in products, services, sales and markets. The start-up Iosses related to the investments in the various markets lead to an expected negative operating result, negative cash flow, and negative working capital, which need to be financed to enable us to continue on a going concern basis. Pon Holdings B.V, as our ultimate shareholder, aims to maintain a capital structure that enables Swapfiets to achieve strategic objectives and daily operational needs, to safeguard our ability to continue as a going concern and to meet our current obligations. The financing of our investments in 2022 as well as for 2023, in addition to the financing of our expected loss for the next 12 months, has been arranged by our shareholder. Our shareholder has confirmed that it will provide the Company with financial support to ensure the continuity of its business activities for a period of at least 12 months after the annual accounts have been drawn up. Management trusts that based upon the Iiquidity scenarios prepared, the capital structure, and the financial performance, the company is able to continue on a going concern basis”.

Massa is nog geen kassa

Massa was in 2021 dus nog geen kassa en regionale expansie lijkt niet voldoende. Dat zijn deelscooters, -fietsen en stepjes wel dankzij meervoudig gebruik en afrekenen op gebruik. Het leveren van abonnementsservices is een vak apart. Daarmee is de case een leerzame voor mijn studenten Operations Management.

Walther Ploos van Amstel.

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW