Bloemen komen steeds vaker met zeevracht naar Nederland

Bloemen met luchtvracht? Dat is onbetaalbaar. Het kan ook anders. Het vervoeren van bloemen in zeecontainers is een van de leukste cases om met studenten te bespreken. Zij denken dat bloemen altijd met het vliegtuig komen. Als ik de studenten dan vraag of ze zelf wel eens vliegen, dan is het antwoord steevast: ja. En, als ik dan vraag of ze na zo’n lange vlucht zelf vers aankomen, dan valt het kwartje. Gaat het om snel vervoer of gaat het vervoer waarbij de bloemen vers blijven (zogenoemde ‘vaasleven’)?

Zeecontainers

Vervoer van bloemen in geconditioneerde zeecontainers lijkt de toekomst te hebben. Uit bijvoorbeeld Kenia, Ecuador en Colombia komen steeds meer rozen in containers naar Nederland. Technisch is het transport over zee steeds beter mogelijk, de prijzen zijn lager en de uitstoot is minder dan bij luchtvracht. Het Nieuwsblad Transport presenteert een overzicht van ervaringen en serieus onderzoek.

Nog steeds gaan de meeste bloemen door de lucht. Experts zeggen, in het Nieuwsblad Transport, dat nu al 80% van de bloemen per zeecontainer zou kunnen worden vervoerd. De impact op kwaliteit en houdbaarheid is minimaal. Al zijn er ook nog wel wat uitdagingen op te lossen.

Een maximum van zes weken houdbaarheid is haalbaar. Een goed product, juiste voedingsstoffen, een degelijke voorbehandeling, geschikte verpakking en gunstige bewaar- en vervoersomstandigheden zijn belangrijk. Zeetransport vergt bovendien aanpassingen van de organisatie bij kwekers en het opzetten van een koelketen. De Wageningen University heeft onderzoek gedaan naar bloemen als zeevracht in het GreenCHAINge project.

Flowerwatch

Het bedrijf Flowerwatch regelt het monitoren van de cool chain van snijbloemen van moment van oogst tot thuis in de vaas. FlowerWatch heeft een wetenschappelijk onderbouwd graaduren-model ontwikkeld om de keten van snijbloemen te kunnen monitoren, met als uiteindelijk doel de kwaliteit van het vaasleven bij de consument te verhogen. Hierbij worden factoren onderzocht die de keten van begin tot eind kunnen beïnvloeden, zoals de temperatuur rond de oogst en tijdens het transport. Dit model wordt voortdurend doorontwikkeld en is inmiddels een internationale standaard geworden.

Uitdagingen

Naar verwachting zal het aandeel van zeevracht voor Nederlandse bloemen verder toenemen. Grote partijen als Royal FloraHolland en Dutch Flower Group zijn ermee bezig. Helaas staan partijen bij de rechter tegenover elkaar. Floration Europe heeft een procedure aangespannen tegen Royal FloraHolland omdat de veiling inbreuk heeft gedaan op een octrooi over bewaartchniek van Floration Europe.

Er zijn nog wel uitdagingen. Snelheid en flexibiliteit zijn een probleem. Zeetransport moet lang van tevoren worden gepland om op tijd te zijn. Terwijl per vliegtuig op het laatste moment nog wat kan worden ingevlogen. De tijdsdruk is des te belangrijker in de bloemensector omdat die bij uitstek is gericht op pieken zoals Moederdag en Valentijnsdag. Het aanpakken van vertragingen in de logistieke keten en dus een goede overall planning zijn een topprioriteit. Ook krijgen kwekers lang niet altijd zelf een container vol, terwijl ze die niet graag delen met concurrenten uit vrees voor infectie door andermans bloemen, meldt Nieuwsblad Transport.

 

Ontleend aan onder meer Nieuwsblad Transport.

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW