De les van corona voor de transportsector: data, data en data

transportsectorOnzekerheid overheerst in de logistieke sector over een snel economisch herstel. ABN Amro heeft het over 7 procent terugval in vrachtvolumes in 2020. Andere analyses spreken over 10 tot 20 procent. Hoe overleef je dit? De coronacrisis heeft geleerd dat het draait om drie dingen: data, data en data. Dat zegt Walther Ploos van Amstel op Logistiek.nl.

De les van corona: data, data en data

Medio maart brak de coronacrisis uit. De economie ging in de ene sector op de rem en in de andere sectoren maximaal los. De toppers in de transportsector zetten direct crisisteams in die van uur tot uur de situatie volgden. Alleen dan kunnen slimme planners de juiste maatregelen nemen. En, evalueer na elke werkdag weer samen; wat doen we morgens anders?

Transporteur Peter Appel in Nieuwsblad Transport: ‘Op de topdrukte bij de supermarkten was niemand voorbereid, ook wij niet. Maar doordat de bevoorrading van de horeca is weggevallen, kunnen we die chauffeurs zoveel mogelijk inzetten in de supermarktactiviteiten’. Het bedrijf had een crisisteam ingesteld, dat dagelijks overlegt over hoe om te gaan met de drukte. ‘Wij zijn hier met z’n allen mee bezig en krijgen dit met z’n allen gedaan’. De levensmiddelensector, is gewend om in te spelen op plotseling veranderende omstandigheden, zoals een ‘barbecuealarm’. Tien jaar geleden liep in supermarkten nog een bedrijfsleider tussen de schappen rond met een scanner, vandaag kan de leverancier de hele dag meekijken met de actuele kassagegevens.’

De les voor de komende twee jaar: data

De logistieke sector gaat twee zware jaren tegemoet. Bedrijven moeten overleven; welke klanten leveren winst op en welke niet? Ga je wel of niet investeren in nieuwe vrachtwagens? Dat weten ze vaak niet. Veel bedrijven vervoeren voor andere opdrachtgevers in de tweede of derde lijn. Ze hebben soms geen idee wat er in de vrachtwagen zit.

Je overleeft alleen als je enige tijd van tevoren weet wat er gaat gebeuren. De sales and operations planning, enkele weken en maanden vooruit, brengt de noodzakelijke rust, reinheid en regelmaat in het werk. Heb je die data niet? Bel of mail dan met jouw partners of maak samen een online dashboard.

De les voor de toekomst: data

Logistieke bedrijven moeten frequenter nadenken over hun marktstrategie, strategische samenwerking en werken met transportplatforms. Volatiliteit is het nieuw normaal. De beste benadering is als klanten, leveranciers en transporteurs marktfluctuaties samen opvangen met veiligheidsvoorraden, het delen van capaciteiten, flexibiliteit en ketentransparantie. Dat kan alleen maar als je samen de juiste ketendata gebruikt en geweldig planners hebt. Door te investeren in de opleiding van de beste planners kan de logistieke sector sterker uit de coronacrisis komen.

Maak data wettelijk verplicht

Data delen is in logistieke sector nog niet overal gebruikelijk. Het is triest dat nog niet 10% van de vrachtbrieven digitaal is. Dan is het wel heel lastig om informatie te delen: de vrachtwagen rijdt, maar je hebt geen idee wat eraan komt. Dat is niet meer van deze tijd, de logistieke sector moet digitaliseren. Wat mij betreft komt er binnen twee jaar een wet die ervoor zorgt dat geen vrachtwagen nog de weg op gaat zonder een digitale vrachtbrief.

Walther Ploos van Amstel.

3 Comments

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW