Super EcoCombi biedt kansen voor innovatieve inzet

Super EcoCombi Peter AppelIn 2020 is in Nederland een nieuw proefproject in het wegtransport gestart: de Super EcoCombi (SEC), een nieuwe vrachtwagencombinatie van in totaal 32 meter. De SEC is een innovatief voertuigconcept dat moet leiden tot meer efficiëntie en verdere verduurzaming van transport.

Om het gebruik van de Super EcoCombi in Nederland in de komende 10 jaar te onderzoeken, heeft Buck Consultants International samen met CE Delft een studie uitgevoerd voor de Topsector Logistiek.

Eenvoudig te combineren

De Super EcoCombi (SEC) lijkt een logisch vervolg op de succesvolle inzet van de EcoCombi (LZV) van 25,25 meter in de afgelopen 15 jaar. De SEC bestaat uit een trekker met twee reguliere trailers, die verbonden worden met een dolly (onderstel). Het gebruik van standaard materieel maakt het combineren van trailers makkelijk, evenals het laden op een schip of trein. Eén van de conclusies uit het rapport is dat de SEC daarom kansen biedt om nieuwe logistieke concepten te ontwikkelen en trailers te combineren; niet alleen binnen een bedrijf of samenwerkingsverband maar juist ook daarbuiten.

Bram Ewals, CEO en eigenaar van Ewals Cargo Care hierover: “Het SEC-concept is opvallend laagdrempelig; onze huidige trailervloot volstaat ervoor en er zijn verder weinig investeringen nodig om alsnog een veelvoud aan voordelen voor het milieu, de maatschappij in het algemeen en de logistieke branche in het bijzonder te verkrijgen.
Daarnaast kan onze planning significant verbeterd worden middels het multimodaal
inzetten van de SEC op, onder andere, trajecten tussen spoor- en ferryhavens. Wij zien
de SEC dan ook als een vierde optie in termen van modaliteit naast spoor-, ferry- en
regulier wegtransport.”

Kosten- en CO2-besparingen

Een andere conclusie is dat de inzet van de SEC kansrijk is in zeven marktsegmenten,
naar verwachting met zo’n 2000 tot 6000 SEC ritten per dag in 2030, afhankelijk van de
economische ontwikkeling. Het overgrote deel van deze ritten betreft goederen met een
groot volume, denk aan sierteelt of retail logistiek. Dit betekent dat in deze ritten niet het
maximale gewicht van 72 ton zal worden vervoerd.

Binnen deze zeven sectoren en voor bepaalde ritten in logistieke ketens kunnen SEC’s worden ingezet, waarmee (op ritniveau) aanzienlijke kosten- en CO2-besparingen mogelijk zijn. Deze besparingen liggen in de orde van grootte van 20 tot 60 miljoen euro aan bedrijfseconomische kostenbesparingen en 50.000 tot 150.000 ton aan extra CO2-besparing in 2030.
Ook Peter Appel, eigenaar van Peter Appel Transport, is hierover enthousiast: “Met de SEC kunnen we ons transport duurzamer en efficiënter maken door besparing op brandstofverbruik en loonkosten. Zeker nu blijkt dat het gewicht van de lading een minder beperkende factor is dan eerst gedacht en dat de uitstoot van CO2 vergeleken met normale wagens fors minder is. Ook qua doorstroming biedt de SEC kansen, want er zijn minder voertuigen op de weg. De SEC kan een prima aanvulling op het Nederlandse transportnetwerk worden.”

Inzet SEC is kansrijk in zeven deelmarkten, met in totaal zo’n 2.000 tot 6.000 SEC ritten per dag in 2030. Overgrote meerderheid van deze ritten zijn volume gedreven (89%). Inzet van de SEC in de zeven deelmarkten leidt in laag en hoog scenario tot € 21-63 mln. Aan berekende mogelijke kostenbesparingen en 49-146 kton aan mogelijke CO2-reductie in 2030

Oplossing chauffeurstekort

Verder biedt de SEC kansen voor het oplossen van het chauffeurstekort en zorgt de combinatie voor minder bezetting op de wegen. Willem Bergsma van Getru vertelt hoe hij de inzet van de SEC ziet voor zijn bedrijf: “Wij zouden de Super EcoCombi graag inzetten voor het transport van bloemen en planten tussen Aalsmeer en Almeria in Zuid- Spanje. Dat traject van twee keer 4.500 kilometer, dus 9.000 kilometer in totaal, leggen we nu helemaal af met monotrailers. Als we de Super EcoCombi kunnen combineren met de elektrische nachttrein door Frankrijk, dan zouden we in totaal slechts 2.700 kilometer over de weg afleggen. Dit multimodale transport bespaart niet alleen veel fossiele brandstof en CO2, maar het betekent ook kortere ritten en minder nachtwerk voor onze
chauffeurs.”

Inzet in het buitenland

Vanuit Nederland willen we leren van de onderzoeksresultaten uit de landen die ons voorgingen bij de inzet van de Super EcoCombi. Internationaal is Finland Europees koploper wat betreft de inzet. Ook in Zweden zetten ze in op de SEC en volgen ze een roadmap voor de versnelde introductie. Spanje staat meer in de beginfase en onderzoekt via verschillende pilots de voor- en nadelen van de SEC. Er wordt vooral potentie gezien voor de Europese corridors, waarbij verschillende modaliteiten gekoppeld worden in een vervoerstraject.

Proefproject

Vanuit de overheid, brancheorganisatie TLN en een groot aantal vervoerders wordt in Nederland een gedegen test uitgevoerd op het gebied van onder andere veiligheid van dit concept om te bezien of de SEC op de Nederlandse wegen toegelaten kan worden. Eind
2020 / begin 2021 wordt de eerste test op de openbare weg verwacht, ondersteund door
het CATALYST Living Lab. Naast deze test, wil Topsector Logistiek met de studie inzicht
geven in de kansen van de Super EcoCombi: welke innovatieve mogelijkheden biedt deze
nieuwe vrachtwagencombinatie op de lange termijn en in welke marktsegmenten is de
inzet van de Super EcoCombi interessant.

Super EcoCombi op Topsector Logistiek Congres

Op donderdag 10 september 2020 tijdens het Topsector Logistiek congres wordt tijdens een sessie aandacht besteed aan de Super EcoCombi. Aanmelden voor het Topsector
Logistiek Congres kan via www.topsectorlogistiekcongres.nl.

 

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW