Elektrische vrachtwagens steeds interessanter vanaf 2025

De transitiestudie verduurzaming wegtransport geeft het pad van de overgang (transitie) van batterij-elektrische en waterstofvrachtauto’s weer voor de Nederlandse markt van 2020 tot 2050. Dit gebeurt voor drie segmenten:

  1. Light duty trucks (LDT) (3,5t – 7t)
  2. Medium duty trucks (MDT) (7t – 18t)
  3. Heavy duty trucks (HDT) (>18t).

 

In 2030 is het aandeel zero-emissie-vrachtvervoer in het light-duty-segment naar verwachting 20-25% (op een totaal van ~13.000 voertuigen), in het medium-duty-segment 5-10% (op een totaal van ~30.000 voertuigen) en in het heavy-duty-segment tussen 0-5% (op een totaal van ~110.000 voertuigen) van het totaal in Nederland.

Dit aandeel bestaat voornamelijk uit batterij-elektrische vrachtauto’s aangezien deze economisch interessanter zijn dan waterstofvrachtauto’s.

Total cost of ownership

Naast het aanbod is een concurrerende ‘Total Cost of Ownership’ (TCO) voor zero-emissie-vrachtauto’s in vergelijking met dieselvrachtauto’s belangrijk voor de verduurzaming van het wegtransport.
Het omslagpunt in de TCO voor het LDT-segment ligt rond 2025. In het MDT segment worden batterij-elektrische vrachtauto’s rond 2026 financieel aantrekkelijker dan dieselvrachtauto’s en in het HDT-segment rond 2027.

Door de hoge aanschafprijs van de batterij en brandstofcel blijven waterstofvrachtauto’s in elk geval tot en met 2030 duurder dan dieselvrachtauto’s. De waterstofvrachtauto zal voornamelijk een rol vervullen in langeafstandstransport (>500km) en speciale voertuigen.

Na 2030 wordt verwacht dat de batterij-elektrische vrachtauto kosten competitief blijft ten opzichte van de dieselvrachtauto en de waterstofvrachtauto. De transitie naar ZE-wegtransport zal dan ook meer snelheid krijgen door een betere TCO en een toenemend aanbod.

Stimuleer verduurzaming

Op basis van de transitiepaden van batterij-elektrische en waterstofvrachtauto’s voor de Nederlandse markt, wordt met het oog op de verduurzaming van het wegtransport het volgende aanbevolen:

  • Lobby in Europa voor strengere CO2-reductienormen en productiequotum ZE-vrachtauto’s;
  • Breng de vraag naar ZE-vrachtauto’s in Nederland in kaart, bundel deze waar mogelijk en presenteer deze cijfers aan vrachtautofabrikanten, zodat Nederland wordt gezien als interessante afzetmarkt;
  • Stimuleer de uitrol van een dekkend laad- en tanknetwerk voor BEV- en waterstofvrachtauto’s, zodat range anxiety geen beperkende factor meer vormt voor vervoerders om een ZE-vrachtauto aan te schaffen;
  • Stimuleer de opschaling van ZE-vrachtauto’s financieel, zodat het marktaanbod op gang komt en schaalvoordelen tot uitdrukking komen in de kosten.

 

Bron: EV Consult

No Comments Yet

Leave a Reply