Bezorghub Amsterdamse Zuidas komt niet van de grond

Om de distributie-overlast in Zuidas te verminderen, bood verhuisbedrijf Hulshoff zich vorig jaar aan als bezorghub voor deelnemers van Green Business Club Zuidas. Hoe staat het er nu voor? De Zuidas zocht het uit.

Het was een vernieuwend idee. In plaats van honderden leveranciers afzonderlijk van elkaar de ‘last mile’ naar en door de Zuidas te laten afleggen, konden zij hun zendingen voor klanten op de Zuidas laten afgeven bij Hulshoff. Vervolgens zou Hulshoff, op vaste momenten, gebundeld de zendingen brengen met hun elektrische vrachtwagens tot aan de deur van de deelnemers.

‘Er hoeft niet meer tien of twintig keer per dag iemand naar de deur om een pakket in ontvangst te nemen van een onbekende. Bij ons krijg je altijd dezelfde bezorger aan de deur, met een VOG’, zegt Ger Hulshoff tegen Zuidas.

Gratis bestaat niet

Het eerste half jaar bood Hulshoff het gebruik van de hub gratis aan. Daarna moesten klanten betalen, een paar honderd euro per maand, afhankelijk van het aantal leveringen per week. Tot teleurstelling van Hulshoff haakten toen de meeste klanten af. Vervolgens brak ook nog eens corona uit.

 

Koudwatervrees

Nina van den Berg, projectmanager bij Green Business Club: ‘Bedrijven vinden het eng om zoiets uit handen te geven en een extra schakel toe te voegen. Krijg ik alles dan wel op tijd? En raakt het niet zoek?’ Omdat de hub voor een kleine vertraging zorgt, moeten sommige processen ook anders worden ingericht. ‘Je moet bijvoorbeeld niet één, maar twee dagen van tevoren nieuwe koffie bestellen.”

De slimme en schone bezorgambities onderschrijven de deelnemers nog steeds’, zegt Nina Van den Berg, ‘maar er moet eerst een betere businesscase worden uitgewerkt.’ Veel klanten jaren tevreden, maar was de stap naar een abonnement te groot. De voordelen voor één kantoor zijn bijvoorbeeld lang niet altijd duidelijk.

Onderzoek HvA

Dit najaar gaan drie studenten bedrijfskunde van de Hogeschool van Amsterdam aan de slag bij Green Business Club Zuidas. Met opgehaalde input van alle stakeholders over wat een hub hen waard is, buigen de studenten zich over mogelijke businesscases.

In Amsterdam zijn ook andere hubs actief, zoals die van Deudekom, voor onder meer de UVA, gemeente Amsterdam en HVA, en Cityhub.
Nina van den Berg: ‘Dat is goed voor de markt. Er is veel in beweging.’ Ze is blij dat Hulshoff doorgaat met in elk geval twee participanten en verwacht nog veel meer ontwikkelingen rondom de hubs.

Bron: Zuidas

No Comments Yet

Leave a Reply