Gebouwen als schatkamers

Gebouwen als schatkamers
Gebouwen als schatkamers

De komende 25 jaar wordt er wereldwijd meer dan 50% bijgebouwd van wat er nu al staat aan gebouwen en infrastructuur. De behoefte aan bouwmaterialen wereldwijd is dan veel groter dan het aanbod. Bovendien heeft het produceren en vervoeren van bouwmaterialen grote impact op de uitstoot van CO2. In Europa bestaat 50% van het wegvervoer uit bouwmaterialen.

De circulaire economie is hierop het antwoord. We moeten simpelweg bestaande materialen, die in onze gebouwen en infrastructuur zitten, hergebruiken. Onze gebouwen zijn schatkamers.

De grote steden slaan de handen in elkaar om circulaire steden te worden. Deze doelstelling is vastgelegd in ‘Green Deal Cirkelstad’. Het eerste succes werd geboekt in Rotterdam. Door de inzet van koplopers in de bouwketen bleek het mogelijk om materiaalkringlopen te sluiten bij duurzame sloop-, renovatie- en nieuwbouwprojecten.

Die ketensamenwerking klinkt allemaal vanzelfsprekend. Je moet echter wel precies weten wat er op dit moment aan materialen in bestaande gebouwen en infrastructuur zit. Het Kadaster zou de actuele bouwmaterialenvoorraad in Nederland
moeten kennen.

Technisch zijn we er klaar voor om die open data te delen. Het Bouw Informatie Model biedt de gestandaardiseerde basisinformatie. Als we vervolgens ‘smart’ de nieuwbouwprojecten koppelen aan sloop- en renovatiewerkzaamheden, is de ketenkringloop gesloten.

Ik ben benieuwd welke nieuwe verdienmodellen nodig zijn voor ketensamenwerking in Cirkelstad. Is mijn muur straks van mij of van CRH? En hoe zit het met de verlichting? Is Philips daar straks de baas over? Is mijn huis nog wel van mij?

Op een goede dag kom ik thuis na een vakantie en vind ik een briefje op de mat. Hierop staat dat de materialen in mijn huis nodig zijn voor een nieuwbouwproject even verderop. Ik heb nog drie dagen de tijd om te verhuizen.

Walther Ploos van Amstel in StabuMagazine.

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW