Hoe zit het nu met zero emissie zones en buitenlandse voertuigen?

Voor de camerahandhaving bij de (beoogde) zeroemissiezones van buitenlandse voertuigen is voor het uitwisselen van gegevens nog een wettelijke grondslag in de EU-regelgeving nodig. Deze is er nu nog niet, ondanks inzet gemeente Amsterdam en Rijksoverheid. Op termijn moet dit mogelijk zijn schrijft wethouder van der Horst.

Wel kan en zal Amsterdam handhaven met fysieke controles op buitenlandse kentekens. Dat kan met inzet van daartoe bevoegde bijzondere opsporingsambtenaren. De wethouder denkt aan motorrijdende boa’s die voertuigen naar een stopplaats leiden waar de voertuigen op emissieklasse worden gecontroleerd.

Overigens zijn buitenlandse vrachtvoertuigen gemiddeld schoner dan de vrachtvoertuigen van Nederland, schrijft de wethouder. Dat zou blijken uit een verkeerstellingen. Uit een steekproef op enkele bedrijventerreinen blijkt 1,3 procent een buitenlands voertuig. Amsterdam heeft geen signalen over het oprichten van brievenbusfirma’s vanwege de komst van de uitstootvrije zone.

Update 6 december 2023: Buitenlandse vrachtwagenchauffeurs die onterecht milieu- en zero-emissiezones inrijden, worden daar in de toekomst toch voor beboet als het aan de Europese Raad van Transportministers ligt. Zij willen een Europese wet aanpassen, waardoor voertuiggegevens voor dit doel straks wel kunnen worden uitgewisseld.

Bron: Gemeente Amsterdam

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW