Instabox Nederland failliet verklaard

Uitdager in de pakketmarkt Instabox Nederland (en Red je Pakketje) is failliet verklaard. Uit een interne mail aan het personeel blijkt dat het bedrijf binnenkort een overleg heeft met personeel en de aangestelde curator mr. Voermans.

Het moederbedrijf Instabox is opgericht in 2015 in Stockholm en exploiteert het meest uitgebreide netwerk van pakketkluisjes in Scandinavië. Met partners als H&M en IKEA levert Instabox de online aankopen van miljoenen consumenten, voornamelijk via kluisjes maar ook via emissievrije bezorging per fiets. Het bedrijf heeft in Nederland 1.000 medewerkers.

Red je Pakketje heet sinds februari 20221 officieel Instabox. De Nederlandse pakketbezorger werd vorig jaar al overgenomen door het Zweedse bedrijf, maar behield tot dusver zijn eigen naam. De toetreding tot de Nederlandse markt volgde op een aankondiging van een financiering van 75 miljoen euro eerder vorig jaar, geleid door investeerder EQT Ventures. De waardering van Instabox/Instabee was in september 2022 nog 1 miljard euro.

De belangrijkste focus van Instabox was groei inclusief het aansluiten van een aantal Europese klanten en een uitbreiding van de propositie met lockers. Met de toename in volume zou de productiviteit (stop dichtheden) verbeteren met een margeverbetering tot gevolg. Het plan was om eind 2022 een positieve marge na te streven om vanuit daar voor de lange termijn naar winst en een positieve cashflow te gaan. Na de overname zou de continuïteit van Red Je Pakketje gewaarborgd zijn met een winstgevend business model van Instabox in Zweden en het aantrekken van nieuwe financiering in 2022.

Quote schatte het overnamebedrag afgelopen zomer op 25 miljoen euro. Het was al wel bekend dat Red je Pakketje verlies leed. Het eigen vermogen bedroeg eind 2021 1,2 miljoen. Het verlies kwam uit op 11 miljoen. Eind 2021 was er ruim 19 miljoen euro schuld.

Emerce meldt: “Kennelijk zijn er in Nederland nogal wat schulden achtergebleven, want de oude vennootschappen Instabox Netherlands en Red je Pakketje zijn maandag door de rechtbank Amsterdam failliet verklaard”. Het klinkt als een financiële grote schoonmaak waarbij de medewerkers, schuldeisers en klanten de dupe zijn.

Alexis Priftis, ceo van Instabox, zegt in een korte verklaring tegen Logistiek.nl dat de faillissementsaanvraag een zeer moeilijk beslissing was. “We realiseren ons dat dit negatieve gevolgen heeft voor personeel, klanten en partners. We hebben een verhoogde focus op winstgevendheid. Na het analyseren van prestaties uit zowel het verleden als de toekomst, zijn we tot de slotsom gekomen dat Instabox onvoldoende winstgevend zal zijn in Nederland uitgaand van onze meerjarige doelstellingen.”

Oprichter Sam Rohn reageert op Linkedin vol ongeloof: “Zwaar geschrokken en diep geraakt ben ik door het nieuws van vandaag. Met het terug trekken van Instabox Netherlands trekt Instabox ook de stekker uit wat voorheen Red je Pakketje, het bedrijf waaraan ik ruim 7 jaar – met vele anderen – mijn ziel en zaligheid heb gegeven, was.
Ik heb er op dit moment even geen andere woorden voor en kan alleen maar zeggen dat mijn gedachten nu vooral uit gaan naar mijn geweldige oud collega’s, partners en de klanten die al die jaren in Instabox/RJP geloofden”.

Het verdwijnen van Instabox uit Nederland betekent niets voor de klanten en opdrachtgevers en het recent overgenomen Budbee (nu onderdeel van Instabee). Budbee presteert goed in Nederland een heeft financieel een sterke positie en groei, meldt het management mij via de mail (op 21 november 2021). Hun plan is om onze activiteiten nog verder op te schalen en van Nederland een nog belangrijkere markt te maken dan dat het al is in de Budbee Groep: “onze groei is aanzienlijk en deze zomer hebben we zelfs hogere volumes meegemaakt dan voorspeld”. Dat is fijn te horen.

Bol meldt aan de Plaza partners: “Wij hebben vernomen dat Instabox failliet is gegaan en zoeken dit verder uit. Wij vinden het net als jullie een vervelend bericht. Wanneer je gebruik maakt van Verzenden via bol.com+ via Instabox is ons dringende verzoek om jullie assortiment per direct van Verzenden via bol.com+ af te halen, om operationeel ongemak zoveel mogelijk te beperken”.

Walther Ploos van Amstel.

 

Update 20 november 2022:

In FD:
Hoe een groeibriljant onder de Nederlandse koeriers ten onder ging.

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW