Korte ketens met boerenverstand op de Zuidas

De ambitie van Gemeente Amsterdam is om voor 2030 25% van het geconsumeerde voedsel uit de regio te laten komen. Hoe bereiken ketenpartijen de kortste weg tussen boer en cateringbedrijf voor gezonde, eerlijke en duurzame producten voor Amsterdammers? Op 27 oktober presenteerden een collectief van voedselproducenten en -afnemers zich aan elkaar in CIRCL op het Gustav Mahlerplein met als thema: ‘Proef de Zuidas’.

De afgelopen maanden hebben de Gemeente Amsterdam, Hello Zuidas, Hogeschool van Amsterdam, Rabobank en Local2Local gewerkt aan de voorbereidingen voor een robuuste voedselketen rond de Zuidas in samenwerking met de boerencollectieven Boeren van Amstel, Groene Hart Coöperatie, Proevkantoor, Flevofood en Local2Local.

Local2local

Het aanbod van de boeren voor zakelijke afnemers is beschikbaar op local2local.nl. “Je kunt de stad praktisch niet verlaten zonder langs een van onze boeren te rijden, dus zijn al die dure en niet duurzame tussenschakels helemaal niet nodig”, schetst Mark Frederiks van Local2Local die zich al jaren inzet voor het toegankelijk maken van lokaal voedsel en samenwerking tussen de boerencollectieven.

Olivier Otten, directeur van Hello Zuidas: “Meedoen is heel eenvoudig. Bedrijven kunnen online bestellen en krijgen twee keer per week verse en lokale producten beleverd. De Co2-voetprint is lager en de milieubelasting bij aflevering is minimaal door de bundeling van de logistiek van de verschillende korte ketenstromen rond de stad. Uiteraard zijn de leveringen 100% elektrisch.”

Duurzame impact staat centraal in deze samenwerking, zowel economisch, ecologisch als maatschappelijk. Erik Koldenhof, Programmamanager Voedselstrategie van de Gemeente Amsterdam: “Dit collectief heeft zich aangesloten bij de ambitie van Gemeente Amsterdam om voor 2030 25% van het geconsumeerde voedsel uit de regio te laten komen. Dit biedt producenten een economische impuls om te investeren in duurzame teelt, Co2-opslag, biodiversiteit en stimulering van de vogelstand. Afnemers en hun klanten, bezoekers en werknemers profiteren van een bewuster, lokaler en smaakvol aanbod.”

Let’s get local

Mark Frederiks: “We schakelen vandaag ook een tandje bij. De huidige landbouwproductie in de regio is grotendeels gericht op export. Om het doel van 25% te halen, vinden wij dat wij productie afhankelijk moeten maken van de vraag, deze direct aansluiten op de behoefte van de Amsterdammer, die het liefst lokaal voedsel eet en daarmee investeert in zijn directe leefomgeving.

Om korte ketens te realiseren lanceren de betrokken partijen het platform letsgetlocal.nl. Op dit platform kan een boer eenvoudig een product- of teeltwens aanmelden. Bedrijven en consumenten maken deze wens werkelijkheid door een aankoop op de toekomst te doen. Er ontstaat een product met alleen maar winnaars. De klant krijgt het beste product en de boer de mogelijkheid om te verduurzamen.

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW