Moeten we boeren verbieden om direct aan consumenten te leveren?

Moeten we boeren verbieden om direct aan consumenten te leveren? Er komen steeds meer goed bedoelde initiatieven voor wat we noemen: ‘korte ketens’. Een korte keten is een korte verbinding tussen de boer en de consument. Vaak in de vorm van een boerderijwinkel, een groentepakket direct bij de boer vandaan, een boerenmarkt of een ander initiatief. Dat kan een betere prijs voor de boer betekenen, omdat de boer deze met minder partijen hoeft te delen. Mogelijk gaan we zelfs gezonder eten door die verbinding met de boer.

Leiden deze korte ketens ook tot minder transport (en dus minder CO2-uitstoot)? Daarnaar wordt wereldwijd onderzoek gedaan. Tijdens de Vervoerslogistieke Werkdagen 2022 presenteerde Karin Pauls van de Universiteit Wageningen een paper over de belangrijkste kenmerken en vermeende voordelen van lokale voedselsystemen zoals beschreven in de internationale wetenschappelijke literatuur.

Met collega-onderzoekers keek Karin Pauls naar de rol van logistiek op de economische en milieuprestaties van lokale voedselsystemen door enkele scenario’s voor de lokale hutspot-keten door te rekenen in de provincie Flevoland.

Het aantal gereden kilometers is bij korte ketens met levering aan of ophalen door consumenten negen keer hoger dan levering aan grotere producenten of winkels. De korte ketens zijn logistiek gezien niet duurzaam. De resultaten suggereren dat samenwerking en coördinatie in de korte ketens noodzakelijk is om echt efficiënte en duurzame korte ketens te realiseren. Dit blijkt uit ook vele internationaal onderzoeken.

Moeten we boeren verbieden om direct aan consumenten te leveren? Natuurlijk niet. Maar, echt duurzaam zijn de korte ketens nog niet. De versnippering bij de boeren en de kopers is daarvoor te groot. Zijn korte keten niet veel kansrijker als die boeren zich niet richten op de vele consumenten met hun individuele, kleine bestellingen (voor bezorging of ophalen), maar juist op grote gebruikers als restaurants, lokale winkels, platforms als Hellofresh en cateringbedrijven met hun dark kitchens?

Walher Ploos van Amstel.

 

De VLW paper van Karin Pauls e.a. staat hier.

1 Comment
  1. Beste Walther Ploos van Amstel,

    De boeren(winkeltjes) leveren normaal gesproken niet, maar men moet de producten zelf ophalen. Dit gebeurt mesteel met de fiets of soms ook per benenwagen aangezien dit lokaal is(in de buurt) Duurzamer kan dus niet. En de weg naar de dichtsbijzijnde supermarkt 2x p.week met de auto of naar de boer met de auto. Wat is hier het verschil? Allebei zijn niet duurzaam.

    Maar het is aanzienlijk minder duurzaam om producten(bvb tomaten) uit het buitenland naar Nederland te transporteren omdat wij zo nodig in de winter tomaten moeten eten. Of Nederlandse komkomers naar Duitsland, her te verpakken, en dan door omstandigheden weer terug naar Nederland te transporteren,om ze hier in de supermarkten terug te vinden.
    Mijn steun gaat naar de lokale boer inplaats van een grote supermarkt of multinational.

    Bij de boer kent men mij met naam en ik hun naam (wij zijn geen nummers) en er worden gesprekken over van alles gevoerd. Minder stress.
    “Verbinden met menselijkheid.”

    Iets wat de afgelopen decennia steeds minder te vinden is, vooral de afgelopen 3 jaar.

    Een heel blije afnemer van lokaal voedsel (met de fiets)
    J.Christopher

    Misschien een goed idee om dit zelf te ervaren. Veel plezier😊

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW