Amazon opent distributiecentrum in Nederland: the game is on

Amazon opent een distributiecentrum bij Schiphol. Pakketten komen vanuit de distributie- en sorteercentra van Amazon in bijvoorbeeld Frankrijk en Duitsland naar het nieuwe distributiecentrum en gaan daarna met bestelauto’s naar consumenten in de Ranstad. In maart 2020 startte Amazon met online verkopen in Nederland. Nu komt er dus ook een logistiek knooppunt.

Alex Ootes, Vice President EU Expansion van Amazon zegt: “Selection, value, and convenience are the key drivers of our retail experience for Amazon customers and Dutch businesses play a critical role in delivering that. We are pleased to bring the opportunity for Dutch businesses, small and large, to sign up to sell on Amazon.nl and reach a bigger audience, both at home and abroad, increasing the selection available for our Dutch customers.”

Bezorgers van PostNL, DHL Nederland en Red je Pakketje nemen de bezorging voor hun rekening. Amazon biedt straks werk aan 450 pakketbezorgers die via onafhankelijke koeriersbedrijven werken. Amazon denkt duizenden pakketten per dag te verwerken in het distributiecentrum waar 200 mensen komen te werken. De operatie biedt capaciteit om tot zo’n 5 procent van de Nederlandse bezorgmarkt in volume te bedienen.

Amazon levert in Europa nauwelijks eigen producten; meer dan 80 procent komt van derden leveranciers in het Amazon orderplatform. Bestellen bij Amazon was altijd lastig. Veel leveranciers bleken niet aan Nederlandse consumenten te leveren (en dat zie je pas bij de betaalknop), de cross border kosten voor een pakje hoog voor de Amazon partners, de levertijden lang en de track-and-trace magertjes. Je had geen idee wanneer, en met wie, wordt geleverd. De e-fulfilment kosten bij Amazon stijgen, ondanks meer schaal, nog steeds elk jaar; in 2020 zijn die kosten bijna 28 procent van de omzet.

Met het distributiecentrum krijgt Amazon greep op een snellere, betrouwbare, goedkopere en straks ook duurzamere levering aan consumenten door de cross-docking en last-mile leveringen zelf te organiseren voor de Randstad. Daarnaast zet Amazon nu de aanval in op de partners van Nederlandse bestelplatforms.

En, waarom Amsterdam? Met alle expats in de regio is Amazon hier een speler van belang met een groot marktaandeel. Volgens Amazon trekt vooral in deze regio de vraag sterk aan. Maar, ongetwijfeld opent Amazon de komende jaren ook distributiecentra in Brabant, Gelderland en andere locaties. Begint de Nederlandse victorie van Amazon straks in Amsterdam? The game is on!

Walther Ploos van Amstel.

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW