De toekomst van servicelogistiek? Zelf doen!

Vandaag is onze lift weer eens defect. Wij hebben een uurtje-factuurtje contract met de liftleveranciers. Hoe meer storingen, hoe meer omzet. Het is niet anders… zo zit het contract in elkaar, net als helaas nagenoeg al contracten die donze VVE heeft. Dagelijks staan de liftmonteur, de reparateur van de deuren of de domoticaprogrammeur op de stoep. Ze hebben vaak een lange rit achter de rug in hun dieselbestelauto. Kan dit niet anders?

Tijdens het Gas Op Elektrisch project van de Hogeschool van Amsterdam komt regelmatig de vraag terug over de toekomst van de servicemonteur. Hoe verandert de inzet van nieuwe technologie het werk van de monteur? En, hoe komt die monteur straks nog op zijn werk. Of, kan het echt anders?

Field service management

Nieuwe concepten zoals sensoren (‘remote diagnostics’), IoT, augmented reality (AR) ondersteund door interactieve digitale technische documentatie, tele maintenance, artificiele intelligentie en performance-based servicelogistiek zoals liften-as-a-service veranderen het werk.

Dankzij deze technieken kan beter worden voorspeld welke onderdelen nodig zijn en welke monteur de meeste kans maakt de klus in een keer te klaren. Moderne Field Service Management software ondersteunt deze ontwikkelingen: IFS, Oracle, Salesforce (met Servicemax ) en Microsoft. Voorwaarde is wel een gedegen versiebeheer met gebruik van BIM-data; wat zit er in je gebouw?

De monteur op de fiets?

Betekent de komst van lokale voorraadhubs bij servicelogistieke dienstverleners dat hiermee een grote voorraad in de bestelauto niet meer nodig zal zijn? Rijden servicemonteurs straks op een vrachtfiets naar hun klanten? Er is een ontwikkeling in platforms waarop bedrijven opdrachten simpel uitwisselen.
Kunnen servicebedrijven hierdoor beter werkzaamheden uitwisselen en zijn de lange reisafstanden niet meer nodig?

Zelf doen is leuker!

En, misschien is het vloeken in de kerk, kunnen we onszelf als bewoners met al die slimme techniek niet meer zelfredzaam maken? De meeste storingen lijken snel opgelost. Kunnen we niet zelf leren repareren? Of, met een beetje ondersteuning-op-afstand of een customer replaceable unit… Zelf doen is natuurlijk ook veel leuker dan weer uren moeten wachten op een monteur.
Aan de andere kant worden apparaten en systemen steeds complexer, dus is vaker hulp van een externe specialist nodig. Vergelijkbaar met auto’s. Vroeger kon je zelf een lampje vervangen, dat kan nu ook niet meer.

We gaan het komende jaar met de VVE eens goed nadenken over het onderhoud van ons complex. Een ding is duidelijk. De tijd van uurtje-factuurtje is voorbij en we willen echt veel meer zelf kunnen doen.

Walther Ploos van Amstel.

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW