Amsterdam gaat ontheffingen zero-emissie zones voor andere gemeenten afhandelen

De gemeente Amsterdam kwam met een wijziging van de Legesverordening Amsterdam 2024 in verband met het opnemen van een grondslag per 1 juli 2024 voor het heffen van leges voor ontheffingsaanvragen nul-emissiezone bedrijfs- en vrachtauto’s. Bedrijven gaan daarvoor 30 tot 250 euro betalen.

Gemeente Amsterdam gaat het landelijk regelen

De gemeente Amsterdam zal namens de deelnemende gemeenten in mandaat besluiten op de geharmoniseerde ontheffingsaanvragen en op eventuele bezwaren. Dan hebben ondernemers ruimschoots de tijd om die aanvragen in te dienen.

De RDW heeft vanaf het begin aangegeven pas per 1 november een werkend Centraal Loket te kunnen faciliteren. De gemeenten hebben de wens om al vanaf 1 juli 2024 een Centraal Loket te openen ingevuld door zelf een tijdelijk loket te bouwen op basis van hun bestaande milieuzone-loket.

Legestarieven

De gemeente Amsterdam presenteert ook de legestarieven. Die lopen uiteen van 30 tot 250 euro. Onduidelijk in het voorstel is of deze tarieven voor elke gemeente waarvoor een ontheffing moet worden aangevraagd is of een bedrag ineens. De 12-dagen ontheffing geldt namelijk per gemeente.

Nog niet bekend is hoe de gemeente Amsterdam dit proces voor de ondernemers gaat organiseren (inclusief bezwaren en afstemming met de zero-emissie gemeenten). Daarover volg vast en zeker nieuws via de ZE-website op weg naar ZES. In veel gemeenten (waaronder Amsterdam) is overigens nog geen definitief verkeersbesluit genomen; die volgen in de komende maanden.

Toekomst

In november evalueren de gemeenten de voortgang van het Centraal Loket, schrijft de gemeente Amsterdam. Tot dat moment levert de gemeente Amsterdam dus in samenwerking met de G4-gemeenten het Centraal Loket 1.0. Omdat de RDW in tegenstelling tot gemeenten zelf geen bevoegdheid heeft om een legesgrondslag in een verordening op te nemen en ook geen tarief mag stellen of heffen (de RDW is geen wegbeheerder), dient de RDW aangewezen te worden als heffingsinstantie. De gemeente sluit daartoe dan een dienstverleningsovereenkomst met RDW. Alle gemeenten mandateren dan de ontheffingverlening aan de RDW en dus niet meer aan Amsterdam.

Bron: gemeente Amsterdam

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW