De logistieke banen van de toekomst: digitalisering raakt een op vier medewerkers

Het World Economic Forum (WEF) onderzocht de kansen van digitalisering, kunstmatige intelligentie en machine learning voor banen in verschillende sectoren; welke nieuwe banen ontstaan en wat zijn de competenties van de toekomstige werknemers. Digitalisering dringt steeds verder, en sneller, door op de werkvloer.

In de transport en logistiek sector verandert een kwart van de banen door de informatietechnologische ontwikkelingen. Een op de zes banen wordt bedreigd met uitsteven.

 

Competenties

De belangrijkste competenties van de toekomst in de transport en logistieke sector zijn volgens WEF:

  • Active learning and learning strategies
  • Complex problem-solving
  • Analytical thinking and innovation
  • Technology use, monitoring, and control
  • Technology design and programming
  • Systems analysis and evaluation
  • Service orientation
  • Quality control and safety awareness
  • Leadership and social influence
  • Emotional intelligence
  • Attention to detail, trustworthiness
  • Management of personnel
  • Resilience, stress tolerance, and flexibility
  • Reasoning, problem-solving, and ideation
  • Critical thinking and analysis.

WEF ziet ook blokkades voor innovatie in de transport en logistieke sector: gebrek aan competente mensen in de lokale arbeidsmarkt, geringe aantrekkingskracht sector voor talent, beperkingen door regulering in de sector, een groeiend kennisgat tussen operationele managers in het bedrijf en te weinig flexibiliteit in HRM-beleid. Voor ondernemers en onderwijs (en permanent) leren betekenen de trends grote uitdagingen. Leiden we vandaag nog wel (onze eigen) mensen op voor de toekomst.

Bron: WEF

 

 

 

 

 

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW