De logistieke infrastructuur loopt langzaam muurvast

De gemeente Eindhoven kwam met een inspirerende mobiliteitsvisie van maar liefst 123 bladzijden. Jammer genoeg staat er geen woord in over de toekomst van de stadslogistiek in Eindhoven. Hebben bewoners, ondernemers, bouwers en de gemeente geen bevoorrading nodig? Zeker een op de tien voertuigen in Eindhoven is stadslogistiek. Als je het plan leest is daarvoor straks geen ruimte meer, terwijl Eindhoven een ‘magneet voor nieuwe inwoners, bezoekers en bedrijven’ blijft. Dan groeit ook de stadslogistiek mee.

Ook de situatie met het Julianakanaal laat zien dat er wel erg makkelijk gedacht wordt over logistieke ruimte op de weg, het spoor en hier over water. Het door scheepvaart druk bevaren Julianakanaal in Limburg gaat vanaf oktober maandenlang dicht tussen Berg en Born. Rijkswaterstaat koos bij de renovatie voor de goedkoopste aanbieder; de overlast voor het bedrijfsleven telt niet mee? European Logistics Center Limburg meldt aan de lokale omroep L1 dat het tot 4 miljoen euro per dag kan kosten als het kanaal deels wordt drooggelegd. De Betuwelijn is tussen 2024 tot 2026 beperkt beschikbaar.

TLN stelt dat de logistieke infrastructuur verbrokkelt. ‘We hebben te maken met jarenlang achterstallig onderhoud. Denk aan wegen die uitvallen door scheuren in het wegdek omdat het asfalt niet goed is. Of aan viaducten die simpelweg onveilig zijn geworden’, benadrukt TLN voorzitter Elisabeth Post.

Topsector Logistiek voorman Ronald Paul zegt tegen Logistiek over de logistieke infrastructuur: “We dreigen wat dat betreft hetzelfde lot beschoren te zijn als het elektriciteitsnetwerk, dat overal uit zijn voegen barst”. Hij roept daarin niet op tot een landelijke stakingsdag of een manifestatie op het Malieveld van de logistieke wereld. Maar hij weet wel dat de sector zich nog keer op keer zal moeten beijveren om politiek en samenleving te doordringen van de belangen die op het spel staan.

Uit de Update Integrale Mobiliteitsanalyse blijkt dat het goederenvervoer op alle modaliteiten tot 2050 groeit met 20 tot 40 procent. Het ministerie voorspelt congestie en knelpunten op alle netwerken; weg, water en spoor.


De oproep van Ronald Paul is een terechte oproep. Zonder logistiek staat alles stil... zonder de ruimte voor de logistiek helemaal. Hopelijk pakt een nieuwe Haags kabinet de logistieke infrastructuur en noodzakelijke innovatie serieus op.

Walther Ploos van Amstel.

 

 

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW