Duitse Flaschenpost voor 1 mrd overgenomen door Dr. Oetker

Het Duitse familiebedrijf Dr. Oetker neemt de vier jaar jonge drankbezorger Flaschenpost.de over. Met de aankoop is €1 mrd gemoeid, zeggen de media. De kartelautoriteiten moet de overname nog goedkeuren.

Dr. Oetker kan zo de nummer één worden op de Duitse markt van de snelgroeiende drankbezorging. Dr. Oetker probeerde het eerst via het eerste via het eigen Durstexpress, maar Flaschenpost deed het beter.

Dr. Oetker versterk met de overname het directe verkoop- en distributiekanaal voor eigen producten. Het productaanbod van de drankbezorgers is steeds verder uitgebreid met onder andere soep, pasta, schoonmaakmiddelen en mondkapjes. Online boodschappen wordt in Duitsland steeds belangrijker. De vijf grote Duitse ketens, Lidl, Aldi, Edeka, Rewe en Metro, domineren de levensmiddelenbezorgmarkt maar voelen de concurrentie van onder meer Amazon en het Nederlandse Picnic (met Edeka als grootaandeelhouder) in hun nek hijgen.

In 2019 zette Flaschenpost €90 mln om. Andere bronnen melden een omzet van inmiddels mogelijk meer dan €200. “The annual growth of 200%, the contribution margin of 50% and the success of the own brands explain the acquisition price,” zegt VC expert Sven Schmidt.

Flaschenpost zegt twee miljoen bestellingen per jaar te verwerken. Het garandeert gratis levering binnen 120 minuten. Geleverd wordt vanuit 23 distributiecentra aan 150 steden in Duitsland. Inmiddels heeft Flaschenpost 7.000 medewerkers.

Met een waardering van 1 mrd wordt dus 500 euro per consumentenlevering betaald… hoe gaan ze dat ooit terugverdienen? Het lijkt wel of de tijden van Worldonline terug zijn. Is er een bezorgbubbel?

Walther Ploos van Amstel.

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW