Stadhubs vragen om regionale publiek-private samenwerking

De gemeentelijke autoluwe mobiliteitsplannen staan vol ambities om de logistiek in de binnensteden en woonwijken slim en schoon te maken; minder voertuigen, circulair, kleiner, veiliger en uitstootvrij.

Als ik dan in de omgevingsvisies of bedrijvenstrategieën kijk dan constateer ik dat de gemeenten vervolgens geen ruimte maken voor stadslogistieke bedrijven; wonen eerst! Een van de G40 gemeenten schreef: “dat moet de ‘markt’ zelf maar regelen”. Dat is kortzichtig en onverstandig.

Als lokale bestuurders moet je streven naar regionale publiek-private samenwerking met ontwikkelaars anders komen de noodzakelijke stadshubs er niet en wordt de stadslogistiek nooit schoon en gezond. Die gemeente die het alleen aan de markt wil overlaten steekt zijn kop in het zand. De eerste stap die je kan zetten is ze eens uit te nodigen bij de wethouder economische zaken voor een kop koffie en een goed gesprek.

Lees mijn column hierover op Rooilijn.

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW