Vrachtfietsen en LEFV’s: zijn ze kansrijk in stadslogistiek?

Vrachtfietsen en LEFV;s: zijn ze kansrijk in stadslogistiek? De inzet van lichte, elektrische voertuigen blijft voorlopig een niche-markt…

In stadslogistiek zijn steeds meer kleinere, tijdgevoelige leveringen (zowel B2C en B2B). Bovendien leggen bedrijven steeds meer nadruk op duurzaamheid. Om de uitdagingen van snellere leveringen, schoon transport (zero-emissie) en beperkte ruimte in dichtbevolkte steden aan te pakken, zijn Light Electric Freight Vehicles (LEFV of LEVV) een mogelijke oplossing.

Recent onderzoek van TNO en HVA richt zich op LEFV’s in Nederland variërend van met trapondersteuning uitgeruste vrachtfietsen tot lichte elektrische bestelwagens (LEFV-N1). De focus ligt op de levering van verse goederen, pakketlevering, servicelogistiek en bouwlogistiek in steden. Het onderzoek keek naar factoren die de potentiële groei van verschillende LEFV-types in Nederland beïnvloeden voor deze toepassingen in het komende decennium.

Het onderzoek is gedaan met literatuurstudie, validatie via workshops, kwantitatieve analyse en interviews met gebruikers, wetgevers, fabrikanten en dealers/leasebedrijven. Het onderzoek keek naar trends, ontwikkelingen, voertuigkenmerken, wettelijke kaders, potentiële groeikansen voor LEFV’s, beleid bij de implementatie van LEFV’s, gebruikersprofielen, redenen voor implementatie en een geschatte telling van LEFV’s in 2027. Deze telling maakt onderscheid tussen kannibalisatie op N1 en het aantal LEFV’s dat nieuwe (en deels momenteel niet-bestaande) markten betreedt.

Grote vervoerders zijn begonnen met het experimenteren met de inzet van LEFV’s in stadslogistiek; onder meer Coolblue, PostNL, Cycloon en Amazon. De LEFV’s zijn schone, elektrisch aangedreven opties voor stadslogistiek en bieden flexibiliteit bij het navigeren door drukke en autoluwe gebieden. Een nadeel is echter dat de huidige kleine productieseries ze relatief duurder maken dan voertuigen die op grotere schaal worden geproduceerd.

Veiligheid, comfort, flexibiliteit en kosten zijn cruciaal bij het selecteren van voertuigtypen. Op veel aspecten heeft de conventionele bestelwagen (ook verkrijgbaar als elektrisch), een sterke positie in vergelijking met LEFV’s.

De hoogste schattingen suggereren dat iets meer dan 30.000 LEFV’s operationeel zullen zijn in Nederland tegen 2027. Hoewel relatief klein in vergelijking met één miljoen bestelwagens in Nederland, wordt verwacht dat LEFV’s geconcentreerd zullen zijn in specifieke logistieke segmenten (zoals pakketten) en dichtbevolkte stedelijke gebieden.

Nederlandse LEFV markt in 2027

Er is een kleine maar groeiende markt voor met trapondersteunde en volledig elektrische voertuigen, vooral onder gebruikers die hun distributienetwerken hebben geoptimaliseerd voor specifieke afstanden en vrachtvolumes. Deze voertuigen zijn compact, flexibel, energiezuinig en je hebt geen rijbewijs nodig.

Toch staan leveranciers voor de uitdaging om betrouwbare voertuigen tegen lage kosten te leveren. De grote verscheidenheid aan leveranciers en LEFV’s gaat gepaard met veel storingen en hoge reparatiekosten, wat de gebruikskosten beïnvloedt.

Afstemming met wetgeving is cruciaal voor alle LEFV’s om schone, toegankelijke en leefbare stadscentra en autovrije buurten te ondersteunen. Harmonisatie op EU-niveau en duidelijke gemeentelijke regels voor toegang tot wegen en parkeren zijn essentieel voor een succesvolle integratie.

 

Bron:

LIGHT ELECTRIC FREIGHT VEHICLES – BEYOND THE HYPE? door Bram Kin TNO / HAN Walther Ploos van Amstel Hogeschool van Amsterdam Ruben Fransen TNO

Recente verkoopgegevens Nederland (check de cijfers van Goupil en van Blitterswijk)

 

 

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW