Geen horecaplatform zonder horecalogistiek

Horeca-inkoopplatforms schieten als paddenstoelen uit de grond. De Nederlandse inkoopmarkt van restaurants, gemakswinkels en catering is, in goede jaren, ruim 20 miljard euro.

Thuisbezorgd biedt de aangesloten restaurant nu ook een inkoopplatform. Alle bestellingen die Thuisbezorgd aan de restaurants levert worden per post bezorgd. Afhalen is niet mogelijk. Ze proberen zoveel mogelijk in één zending te leveren, maar het kan gebeuren dat de bestelling over meerdere pakketten verdeeld moet worden en op verschillende dagen uitgeleverd wordt; zeker bij producten van derde partijen.

Er zijn veel meer horeca-inkoopplatforms: Procent, inONE, VersTrade, Hilton Supply Management, Easydish, Kovit en Foodl. De meeste aanbieders brengen wel kopers en verkopers bij elkaar, maar niet de leveringen van al die verkopers.

Voor het beperken van stadslogistieke ritten is een platform voor de horecabelevering het meest effectief, indien het platform ook zorgt voor het bundelen van de leveringen van de diverse leveranciers. Het aantal ritten kan door een platform met 50% afnemen. Echter, de bestaande bestelplatformen voor horecabelevering regelen die bundeling vaak niet. Dat resulteert in nog meer horecalogistieke bewegingen; niet echt toekomstbestendig. Gelukkig zijn er logistieke professionals als Vers en Fijn en Leen Menken die voor bundeling kunnen zorgen.

Nu meldt ook Truffelz zich op de platformmarkt. Zij nemen ordermanagement, customer service, opslag, orderverwerking en bezorging voor de horeca en catering uit handen. Truffelz is een logistiek platform dat onder meer orderafhandeling doet van rechtstreekse verkopen​. Truffelz selecteert, volgens hun website, de juiste logistieke partner met scherpe tarieven, bundelt alle bestellingen, regelt de orderafhandeling en bezorgt in een keer zo duurzaam mogelijk bij elke locatie. Zij werken daarbij samen met onder meer Foodl en AB Inbev.

Het zijn fraaie beloften. Ik ben nieuwsgierig hoe ze die (ik neem toch aan zero emissie) bundeling in de harde praktijk van horecalogistiek gaan doen en, niet minder belangrijk, via welke hubs en met welke partners. Gaan ze ook lokale boeren en producenten aan het netwerk koppelen? Innovatieve IT-systemen voor de keten en gestandaardiseerde pakketlabels moeten zorgen voor een naadloze vervlechting van de leveringen van veel leveranciers.

Het is bovendien spannend hoe de food service groothandels als Bidfood, Sligro, Hanos en Lekkerland gaan reageren. Die laten zich toch niet de kaas van het brood eten in deze lastige coronatijden. De groothandels hebben een fijn vertakte infrastructuur met al veel volume en een stevig kostenvoordeel. Als zij hun bestelplatform verder ontwikkelen en hun distributienetwerk openstellen voor derden dan kunnen zij hét platform worden voor horecabelevering (inclusief logistiek) mede gedreven door verregaande digitalisering. En, net zo spannend. Wat gaan de producenten doen met deze nieuwe distributiekanalen?

The war is on!

 

Walther Ploos van Amstel.

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW