Feenstra gaat voor zero emissie met mix van voertuigen

Vandaag was ik te gast bij Feenstra in Amsterdam bij Koffie Elektrisch. Feenstra presenteerde hier hun ervaringen met zero emissie voertuigen in de stad. Feenstra test al sinds 2017 alternatieven voertuigen voor de monteurs.

Landelijk werken er 850 monteurs bij Feenstra (onderdeel van Vattenfall) die elk jaar meer dan 1 miljoen klantbezoeken doen. Feenstra is de grootste thuisinsallateur in Nederland. De monteurs doen zowel onderhoud als installatie.

Duurzaam ondernemen, duurzaam rijden

Feenstra wil een duurzame onderneming zijn, daarbij past natuurlijk ook duurzaam vervoer. Bij een groene uitstraling past geen grote, vieze dieselbus. Feenstra werkt aan een mix van voertuigen; elektrische bestelauto’s, de Carver (een elektrische driewieler) en vrachtfietsen. De vraag is: welk elektrisch voertuig past het beste bij welk soort werk? De bestelauto blijft dominant vanwege woon-werkverkeer van de monteurs en de grote volumes die nodig zijn bij installeren bij klanten thuis. De Carver en de vrachtfiets past bij onderhoudswerkzaamheden in stedelijke gebieden.

Het is steeds moeilijker voor de monteur om nog in de stad te komen. Monteurs zijn met de traditionele bestelauto drie keer zo lang bezig als met een vrachtfiets (van Urban Arrow) of Carver. Om klanten in een autovrij gebied te bereiken moet de bestelauto op 5 tot 10 minuten worden geparkeerd als er al een parkeerplek is. Dat is lastig voor de monteur als hij een paar keer heen en weer moet lopen.

Voor de vrachtfiets of Carver is geen B-rijbewijs nodig. Jonge monteurs, vaak zonder rijbewijs, kunnen nu wel bij Feenstra aan de slag. Dat is fijn in de huidige krappe arbeidsmarkt.

Uitdagingen zijn er zeker nog wel. Hoe krijg je met name de oudere monteur uit de bestelauto? Hoe compenseer je de monteur voor het niet meer hebben van de bestelauto als lunchplek? En wat te doen als het weer tegenzit?

Overigens vinden nog niet alle monteurs de elektrische bestelauto beter dan de diesel bestelauto. De monteur speelt een sleutelrol bij de elektrificiering van de vloot. Ook heeft niet elke monteur een laadplek thuis voor de deur voor de bestelauto.

Uitdagingen: logistiek en laden

Een uitdaging is ook hoe je de monteur (en het voertuig) voldoende en op tijd bevoorraad. De huidige nachtdistributie gaat er vanuit dat de bestelauto ‘s nachts op een vaste plek staat. Bij de kleine, licht elektrische voertuigen is de ruimte voor opslag beperkt.

De huidige hubstructuur met 14 vestigingen (buiten de stad) is mogelijk niet optimaal voor monteurs met een licht elektrisch voertuig. De afstanden naar de klanten zijn te groot. Feenstra ziet kansen in samenwerking met collega’s bij microhubs, samenwerking met groothandels als Wasco of parkeerhubs (waar de monteur overstapt op de vrachtfiets). Die hublocaties moeten dan wel goed bereikbaar zijn met het openbaar vervoer.

Connected

De vrachtfiets en de Carver zijn in leaseprijs niet veel goedkoper dan de bestelauto. De winst zit vooral in de operationele inzet en minder parkeerkosten; net die een of twee klussen meer kunnen doen op een dag. Qua techniek is het ‘connected’ maken van de voertuigen belangrijk, als is het alleen maar vanwege de kilometerregistratie voor de fiscale bijtelling (met Ctrack) en het kunnen volgen van het rijgedrag.

Feenstra verwacht duidelijk beleid van de overheid. Wanneer gaan de zero emissie zones nu echt in en waar? Krijgen elektrische bestelauto’s straks nog wel toegang tot autoluwe gebieden? En mag de Carver als bromvoertuig nog overal gratis parkeren?

Walther Ploos van Amstel.

 

Foto: Feenstra

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW