Gemeente Amsterdam gaat ontheffingen voor ‘stoep parkeren’ aanpakken

Op de stoep geparkeerde auto’s en bestelbusjes staan hoog in de irritatie top 10 van de Amsterdammers. Maar, met het huidige systeem van ontheffingen verdwijnt de overlast van voertuigen op de stoepen niet vanzelf. Daarom komt de Amsterdamse wethouder verkeer met een aangepaste aanpak.

RVV-ontheffingen

In de beleidsregels regels voor zogenoemde RVV-ontheffingen uit 2020 is vastgelegd voor welke situaties er RVV-ontheffing verleend worden, zoals bij calamiteiten, directe verbondenheid van het voertuig aan de uit te voeren werkzaamheden, bij levering van zware of ondeelbare goederen of verse, gekoelde of bevroren producten en bij verhuizingen. Nast gemeentelijke voertuigen komt een breed scala aan andere voertuigen in aanmerking voor RVV-ontheffingen.

Ontheffingshouders komen uit Amsterdam en daarbuiten

Circa 10.000 voertuigen hebben een gemeentelijke RVV-ontheffing voor de hele stad en met een geldigheidsduur van 2 jaar. Dit is inclusief gemeentelijke voertuigen met een RVV-ontheffing. Daarnaast zijn er ontheffingen die specifiek geldig zijn voor één of meerdere locaties en een kortere tijdsduur. Dat zijn er zeker 3.000 die op één dag geldig zijn geweest ergens in het jaar 2023. Tenslotte zijn er zo’n 5.500 RVV dag- en jaarontheffingen voor zwaar verkeer afgegeven.

Een RVV-ontheffing voor de hele stad is 2 jaar geldig en kost € 259,20. Voor elektrisch goederenvervoer en elektrische verhuiswagens is de ontheffing gratis (e-RVV).

Daarnaast verleent het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat landelijke ontheffingen aan bedrijven als Liander, Post NL en openbaar vervoerbedrijven. Deze landelijke ontheffingen zijn in heel Nederland geldig. De Gemeente Amsterdam kan de geldigheid van die ontheffingen niet beperken. De Gemeente Amsterdam heeft geen zicht op de landelijke RVV-ontheffingen. Die komen dus nog bovenop de ruim 18.000 RVV-ontheffingen die de gemeenten zelf heeft gegeven.

Onduidelijkheid en onbekendheid met de regels

Tijdelijk op de stoep stil mogen staan om een werkzaamheid uit te voeren, omdat het niet anders kan (doel van de ontheffing), lijkt regelmatig gezien te worden als een vrijbrief om langere tijd (onbetaald) te parkeren op de stoep, stelt de wethouder. De ontheffing wordt dan gezien als een recht om bepaalde verkeersregels te mogen negeren, in plaats van het recht hier voor (zeer) beperkte duur van te mogen afwijken.

Hierbij speelt de onduidelijkheid en onbekendheid met de regels en voorwaarden van de ontheffingen een rol. De gemeenten brengt daarom eerst in kaart waar en hoe de gemeente beter kan communiceren wat wel en niet kan op basis van de ontheffingen (en hopelijk komt handhaving daarna).

Sinds de zomer van 2023 worden aanvragen voor een RVV-ontheffing voor pakketbezorging (met veel overlast op stoep en fietspad) niet meer aangenomen. Gedurende 2 jaren moet dat leiden tot een geleidelijke afname in het aantal RVV-ontheffingen, en daarmee naar verwachting ook van de overlast. Het is duidelijk een kwestie van lange adem, maar hiermee zet de gemeente in elk geval een eerste stap in de aanpak van de RVV-ontheffingen en daarmee de overlast.

Bron: gemeente Amsterdam

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW