Het chauffeurstekort loopt op: wat nu?

Er zijn 12.000 vacatures voor vrachtwagenchauffeur; een op elke tien vrachtwagens. De transportsector kampt met een tekort aan personeel. Dat zegt 52% van de transportondernemers (bron: Sectormonitor Transport en Logistiek). Na het eerste coronajaar, was vorig jaar een jaar van herstel. De werkloosheid nam af, het aantal vacatures nam toe en werden records gebroken op een steeds krappere arbeidsmarkt.

Wat kun je hier als transportondernemer aan doen? Drie vragen om eens over na te denken.

Zet je de chauffeurs wel goed in?

Ze je de chauffeurs wel goed in? Veel chauffeursuren gaan verloren door ingewikkelde routes en eindeloos wachten bij klanten. Europese onderzoeken laten zien dat de chauffeurs in Europa 50 procent van hun werktijd zitten te wachten in de vrachtwagen bij een laad- of losadres. Bedrijven die hun tactische planning verwaarlozen, moeten niet verbaasd zijn als ze in een later stadium met operationele problemen worden geconfronteerd. Planners moeten anders leren denken en beter gebruik maken van data uit eigen en andere systemen.

Nieuwe planningssystemen ontkoppelen de chauffeursplanning van de materieelplanning van trekkers en trailers. Slimme ICT kan helpen een planning te maken die ‘rust, reinheid en regelmaat’ biedt? Een goede planning is ook goed voor minder ziekteverzuim. Biedt ‘zelfroostering’ een optie voor de planning? Planningssystemen stellen de transporteurs in staat om hun middelen – chauffeurs, trucks en trailers – op de meest optimale manier in te plannen op de beschikbare transportorders, met volledige en automatische integratie van alle randvoorwaarden zoals wet- en regelgeving, eisen en wensen van de klant, en de voorkeuren van de chauffeurs. Uiteraard zijn alle processen papierloos.

Hoe kunnen ketenpartners helpen?

Probeer niet alles zelf te doen. Welke leveringen en ritten kun je beter uitbesteden aan een collega of via platforms? Dan kun je met minder chauffeurs, met minder voertuigen, meer vervoeren.

En ga in gesprek met de klant. Sommige chauffeurs rijden kris kras door het land vanwege de vele specifieke tijdsafspraken met ontvangers. Zijn de ritten überhaupt wel haalbaar? Het analyseren van ritdata met ‘business intelligence’ is een goede start voor een stevige gesprek met de klant. En het levert meestal ook nog minder CO2 op.

Wat bindt chauffeurs aan jouw bedrijf nu en in de toekomst?

Buiten een eerlijk, en goed, salaris spelen andere factoren een rol bij het werven en binden van personeel. HRM-uitdagingen zijn vooral een intern probleem. Goede ondernemers snappen dat (team)leiderschap, een juiste strategie (en inspirerende opdrachtgevers), een passende HR-strategie en ‘rust, reinheid en regelmaat’ in de planning een voorsprong geven op concurrenten. Iedereen wil werken voor een winnend team.

Wie denkt dat sectorbrede campagnes het chauffeurstekort gaan oplossen, komt bedrogen uit. Daarmee behouden we die chauffeurs misschien voor de sector, maar daarmee nog niet voor jouw bedrijf. HRM in transport is een kerncompetentie en een ‘unique selling point’. Die moet je vanuit eigen kracht oppakken. Waarom moet de chauffeur (of planner) voor jouw bedrijf kiezen.

Hoe word jij de favoriete werkgever. Dat is regionaal maatwerk zoals de campagne “Superhelden van Simon Loos”. Het gesprek daarover doe je eerst samen met het managementteam en teamleaders. Wat leren exitgesprekken? Wat vonden sollicitanten die afhaakten van het bedrijf? Hoe zorgen we ervoor dat iedereen zich veilig voelt op de werkvloer? Wat vindt het personeel van het beleid? Hoe werken de planner en de chauffeur van de toekomst? Hoe houden wij ons personeel gezond? Hoe betrek je de medewerkers bij innovaties? Hoe manage je talent? Met welke opleidingen ga je je verbinden voor instromers? Hoe krijg je zij-instromers? En wat kun je samen met je rivalen en onderwijsinstellingen in de arbeidsmarktregio doen?

Hoe het chauffeursvak eruit ziet in 2030 is moeilijk te voorspellen. Nieuwe technologieën als zero emissie, geavanceerde voertuigsystemen en papierloos werken gaan het werk van chauffeurs en planners veranderen. Zorg dat die technologieën het werk juist leuker en makkelijker maken. En denk na over wat dat betekent voor de ontwikkeling van nieuwe vaardigheden. Het Sectorinstituut Transport en Logistiek kijkt momenteel naar de chauffeur van de toekomst.

Zet de chauffeur centraal bij digitalisering

Transport is mensenwerk. Uiteindelijk staat of valt alles met de beslissingen die de chauffeur maakt achter het stuur. Bij digitalisering wordt te weinig nagedacht over de impact op de chauffeur. Terwijl de transportsector de sector is met het hoogste ziekteverzuim, een sterke vergrijzing en weinig nieuwe aanwas. Stel daarom de chauffeur centraal bij digitalisering van de operatie. We hebben niets aan een goede strategie en planning als we geen chauffeurs meer hebben die willen rijden.

Meer weten over winnen met Talent en Technologie? Het ITT-event is elk jaar the place to be als het om transport en logistiek gaat. Blijf op de hoogte van de laatste trends, leer nieuwe leveranciers en partners kennen, en woon presentaties bij van topspelers in de branche. Tot ziens in Houten!

Walther Ploos van Amstel

 

1 Comment
  1. Ik ben vrachtwagen chauffeur al 33 jaar en beklaag de dag dat ik ben in kamion gestapt.Ik ben jong en dom gewest,echt.. Diet is enige beroep waar jij slecht en incorrect betaald bent, waar overuren geen overuren zijn maar overbrugings uuren of inhalrust wat betekend dat zij niet als overuren betaald worden maar minder dan werkuur en dat belastingen worden erafgetroken maar bijdragen NIETS tot pensioen, dus op einde van rit kan jij fluiten erachter. Pensioen word berekend op basis van 7uur per dag..Dus minimaal, en waarom minimaal? omdat onze loon zoo laag is . Ja zoo laag dat poets vrouw heb groter loon dan wij. En als u vraag waroom, dat is omdat wij moeten concureren met voledige oost blok en naturlijk dat deftig loon niet mogelijk is. Gemideld per maand 260-300uuren klopen is normaal, voor bedrijven omdat zij met hun tracking systemen onze leven maximalizeren, en als ik plots naar wc moet par minuten , eerst dat ik hoor wanner dat ik terug naar kamion kom is-poing poing met berich=warrom ben jij gestopt? jij heb dringend levering termijn en heb jij nog//minuten ets.. Tes werk zoals aan lopende band, vrijgheid bestaat niet, allen iluzies.. En laat mij niet uitspreken dat enige beroep is dat ik naar huis kan komen eind week met lege portamonee omdat ik heb iets verkerd geadan. En als “god forbid” ongeval tegen kom , dan moet ik uit eigen zak advokaat betalen om eigen onschuld te bewijzen op rechtbank, en ja ik kan zelfs belanden in prison of in ziekenhuis door ongeval!!! Dus ik vraag aan julie , is dat waard? Julie mogen mij interwieuwen live , ik heb niets te verbergen en heb geen schriek van niets meer. Ik ben54jaar, voledig opgebrand,depresief, en ik haat iedere dag dat kamion moet starten..ik haat het dat ik vind geen andere job zodat ik kan mijn C-CE rijbewijs in brand steken..mvg

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW