Hoe zit het nu echt met Getir in Amsterdam?

De media struikelden over elkaar heen toen het bericht kwam dat flitsbezorger Getir vijf Amsterdamse filialen gaat sluiten en zich uit enkele andere gemeenten terug gaat trekken; ‘this is the end’. Met een wereldwijde reorganisatie waarbij 2500 mensen hun baan verliezen heeft flitsbezorger ­Getir vorige week aangekondigd efficiënter te willen gaan werken. Eerder werd al bekend dat de het bedrijf zich terugtrekt uit Spanje, Italië en Portugal.

Reden om Getir even te vragen wat ze nu echt gaan doen? Via de mail kwam snel een antwoord. Amsterdam is voor Getir een zeer interessante en veelbelovende markt vanwege onder meer de omvang, demografie, bevolkingsdichtheid en omdat inwoners innovatie en nieuwe technologie snel adopteren. Ruim een op de drie Amsterdammers hebben samen meer dan een miljoen bestellingen bij Getir geplaatst.

Getir wil de discussies met de gemeente Amsterdam achter zich laten en kiest voor een stabiele toekomst. Voor werknemers (die momenteel al met een reorganisatie te maken hebben), buren, leveranciers en andere stakeholders. Het bedrijf heeft al groen licht voor acht city stores in Amsterdam (met een vergunning).

Gebaseerd op een grondige analyse en door aanpassing van de operatie, de technologie waarmee bestellingen worden gekoppeld aan store en bezorger, heeft Getir de verwachting dat ze zo hun Amsterdamse klanten op een goede manier kunnen bedienen. Getir is dus zeker nog niet weg uit Amsterdam.

Getir zegt: “door te kiezen voor stabiliteit kan Getir zich volop richten op haar klanten, en de grote vraag van bestaande en toekomstige klanten in de hoofdstad benutten.

Buiten Amsterdam volgt Getir een andere lijn. Hier is niet of nauwelijks sprake van (juridische) discussie met gemeenten. Er wordt juist nauw samengewerkt. Toch gaat Getir ook hier stores sluiten.

Als onderdeel van een pakket strategische maatregelen om Getir’s positie in Nederland te versterken, worden in de komende maanden city stores in Breda, Delft, Eindhoven, Groningen, Leiden en Tilburg gesloten. Deze stores zorgen slechts voor een beperkt aantal bestellingen bij Getir. Door deze stores te sluiten, kan Getir zich meer focussen op het versnellen van de groei van de belangrijkste locaties en steden. De sluitingen hebben daarom geen invloed op het leeuwendeel van de bestellingen bij Getir.

Tot zover de officiële berichtgeving. Het blijft natuurlijk spannend wat de komende periode gaat brengen. De populariteit van flitsbezorging nam tijdens de coronapandemie fors toe, vooral onder twintigers en dertigers in de grote steden. Door de stijgende rente en economische onzekerheid door de oorlog in Oekraïne is het voor de verlieslatende bezorgdiensten inmiddels steeds moeilijker geworden om geld op te halen van investeerders, meldt NRC. Door die situatie moeten flitsbezorgdiensten nu stevig op kosten besparen, om het zo lang mogelijk met hun financiële reserves vol te houden.

Getir (en dochterbedrijf Gorillas) is samen met het Duitse Flink de laatst overgebleven flitsbezorger in Nederland. Ook Flink schrapte onlangs duizenden banen om kosten te besparen. Mogelijk gaan Flink en Getir nu met elkaar in gesprek. Grote winnaars zullen de supermarktketens als Albert Heijn en Jumbo zijn, zegt expert Paul Moers in het Parool.

De terugtrekkende bewegingen zijn geen voortekenen van het einde van de flitsbezorging. Er zijn nog voldoende mogelijkheden om meer omzet te maken, meer marge te behalen en de kosten te verlagen in flitsbezorging. We gaan nog van alles meemaken. Wordt vervolgd.

Update 8 september

Getir valuation slashed to $2.5bn as delivery start-up raises new cash. Getir is raising $500mn in a deal that prices one of the hottest start-ups of the pandemic at less than a quarter of its value 18 months ago. Getir’s latest investment will value the company at $2.5bn, after considering the new money, according to people familiar with the matter. It had been valued at as much as $11.8bn when it raised funds in early 2022

Walther Ploos van Amstel.

 

Picture: Getir

 

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW