Vrachtwagenheffing start naar verwachting in 2026

De vrachtwagenheffing start naar verwachting in 2026. Dat schrijft minister Mark Harbers van IenW afgelopen vrijdag.

Toldienstaanbieders

RDW heeft twee aanbestedingsprocedures gestart. De eerste aanbesteding gaat over het contracteren van de hoofddienstaanbieder (HDA). De HDA is een toldienstaanbieder met speciale verplichtingen. De HDA is verplicht om iedere gebruiker die zich meldt als klant te accepteren. Hiermee is verzekerd dat elke houder van een vrachtwagen over een contract en boordapparatuur kan beschikken, en daarmee aan zijn verplichtingen kan voldoen. Het contract voor de HDA wordt naar verwachting van de minister in de tweede helft van 2024 gesloten.

Houders van een vrachtwagen kunnen er ook voor kiezen om een overeenkomst te sluiten met een EETS-aanbieder. Dat is een toldienstaanbieder die, op grond van de EETS-richtlijn, in toldomeinen van meerdere lidstaten diensten aanbiedt.

Opbouw vrachtwagenheffing

Op basis van de Europese richtlijn is het voorstel om de vrachtwagenheffing samen te stellen uit drie heffingen. Het conceptwetsvoorstel (op dit moment ter zienswijze) gaat uit van een infrastructuurheffing, een externekostenheffing voor luchtverontreiniging en geluidshinder en een externekostenheffing voor CO2-emissies.

De infrastructuurheffing beoogt een deel van de gemaakte aanleg-, onderhouds-, exploitatie- en ontwikkelingskosten van de weginfrastructuur in rekening te brengen.

De externekostenheffingen brengen een deel van de kosten in rekening die verband houden met de door het vrachtverkeer veroorzaakte luchtverontreiniging, geluidshinder en CO2-emissies.

Stimuleren verduurzaming

In de begroting van het Mobiliteitsfonds is voor 2024 € 70 miljoen en voor 2025 € 100 miljoen gereserveerd om de verduurzaming van het vrachtvervoer te versnellen. Deze middelen worden na de start van de vrachtwagenheffing vanuit de heffingsopbrengsten terugbetaald aan het Mobiliteitsfonds.

In het voorstel voor de begroting voor 2024 is aangegeven dat € 45 miljoen beschikbaar komt voor de Aanschafsubsidie Zero Emissie Trucks (AanZET) voor 2024 en € 55 miljoen voor 2025. Daarnaast zal in 2024 € 10 miljoen beschikbaar komen voor de subsidieregeling private laadinfrastructuur.

Op verzoek van meerdere stakeholders en de vervoerspartijen wordt met voorrang gewerkt aan een subsidieregeling voor logistieke efficiëntie omdat dit bijdraagt aan de minder vrachtkilometers, het verdienvermogen van de sector, een verbeterde verkeersveiligheid en doorstroming. De inzet is deze al in oktober 2024 open te stellen, in plaats van begin 2025.

Bron: Ministerie IenW

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW