Burg. Halsema van Amsterdam wil dat buren afspraken maken over pakketleveringen

Een Amsterdammer schreef een brief aan de gemeenteraad over de last die hij had van pakketbusjes: “Ik stuit vaak op een enorme (meestal) PostNL bus die in de Kanaalstraat of andere straten midden op de weg blijft staan omdat hij niet in de wel aanwezige parkeervakken past. Moet ik dit gewoon accepteren? Mag dat? Heeft hij daar een aparte vergunning voor? Ik toeterde laatst een keer en toen kwam hij treiterachtig langzaam op me af van ‘meneer, ik heb nog 24 adressen in deze straat (Kanaalstraat is lang!), dus u kunt beter terug achteruit’. Nou vind ik dat echt belachelijk als hij mij gewoon 2 uur legaal kan ophouden”. Tja, hoe antwoord je op zo’n brief van een boze burger? Waarschijnlijk heeft de bezorger en ontheffing om te kunnen laden en lossen en zo zijn of haar werk te kunnen doen.

Begripvol

Er wordt veel online besteld. De burgmeester schrijft begripvol terug aan de boze burger: “Het staat iedereen vrij om producten te kopen en deze thuis of op een afleverpunt te laten bezorgen. Met name voor mensen zonder een auto is dit een uitkomst. Deze bestelbus zorgt ervoor dat er niet talloze verschillende leveranciers van (web)winkels ieder met een eigen bestelbus of auto door de straat rijden om diezelfde pakketjes af te leveren.
Een bestelbus van een postbezorger is daarmee eigenlijk een gebundelde afleverservice van vele leveranciers samen, die er daardoor wel langer over doet dan wanneer tientallen auto’s ieder hun eigen pakketten zouden afleveren en zo grote files en uitstoot veroorzaken. Het is natuurlijk erg vervelend om in een smalle straat met een auto stil te staan achter een bestelbus van een bedrijf dat veel pakketten aflevert en steeds een stuk verder de straat inrijdt om bij volgende klanten af te kunnen leveren. Maar het is ook stressvol voor de bezorger die zijn of haar werk doet en tegelijkertijd de ongeduldig wachtende rij auto’s erachter ziet toenemen”.

Afspraken maken met de buren?

De burgemeester stelt ook voor dat bewoners in hun eigen straat onderling zouden kunnen afstemmen dat ze alleen op bepaalde dagen, bijvoorbeeld op (on)even dagen, pakketten, maaltijden en spullen thuis laten bezorgen. Of af te spreken om alle afleveringen voortaan op een afleverpunt te laten bezorgen. Als alle leveringen via een afhaalpunt gaan hoeft er minder vaak een bestelbus voor pakketjes door de straat te rijden. Een tweet over de wijze raad van de burgemeester leidde tot veel goed suggesties over hoe het ook anders kan; afhaalpunten, goede laad- en loslocaties, bezorgen op afspraak en veel meer.

Geef bezorgers de ruimte

De autoluwe ambities van Amsterdam maken het de bezorger er allemaal niet makkelijker op. Als Amsterdam bij de autoluwe plannen niet vooraf nadenkt over buurtlogistiek staan straks de stoepen vol met bestelauto’s, wordt de lucht nooit schoon, is het niet veilig om buiten te spelen en geeft bezorgen stress. Niet alleen voor de pakketbezorger, maar ook voor de loodgieter en de verwarmingsmonteur.

Voor de Utrechtse nieuwbouwwijk Merwede is vooraf nagedacht over buurtlogistiek. Om de woonstraten zelf autoluw te houden, komen er stadslogistieke hubs voor parkeren en distributie bij het Merwedekanaal, dicht tegen de stadsboulevards aan. Er komen voorzieningen voor levering met vrachtfietsen. Digitale handhaving in de voetgangerszones zorgt voor veilige en prettige woonstraten. Vanuit centrale inpandige mobiliteitshubs met ‘pakketmuren’ worden bewoners en ondernemers beleverd. Of, aan de voordeur met bezorgrobots, vrachtfietsen en kleine elektrische voertuigen. Het zijn inspirerende oplossingen voor het groeiende bestelverkeer die verder gaan dan het vingertje wijzen naar de pakketbezorger. In die wijk kun je straks de pakketbezorger, maar ook de loodgieter, met een gerust hart laten komen.
Maar, dit is mosterd na de maaltijd voor de smalle Amsterdamse Kanaalstraat die eind 19e eeuw is aangelegd.

Ik vind het steeds lastiger om uit te leggen is waarom die enorme bestelbus nodig is en waarom de vele pakketbezorgers niet samenwerken. Twee doosjes bezorgen kan toch ook met een vrachtfiets. De ervaringen van onder meer E-bakkie, Cycloon, PostNL, TringTring en Foodlogica laten zien dat het kan, goedkoper is, en verkeersveilig is. Ga als bezorger eens in gesprek met jouw baas of klant of het niet slimmer kan. Eén ding weet ik zeker: bezorgen, leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.

Hamvraag

Een vraag blijft voor mij onbeantwoord. Had de hamvraag bij het antwoord van de burgemeester niet moeten zijn met welk recht de individuele automobilist deze claim op de straat legt? Pakketbezorging is inderdaad een gebundelde afleverservice van vele leveranciers. Best slim. Hoe deden de melkman, groenteboer, bakkersjongen, schillenboer en ijscoman dat 50 tot 100 jaar geleden in de Kanaalstraat? Of, hadden we toen nog geen toeterende boze burgers? Van mij kan de autoluwe stad niet snel genoeg komen.

Kijk ook even op AT5!

Walther Ploos van Amstel.

 

 

1 Comment
  1. Ach, de overheid heeft ook iets tegen efficiëntie. Kijk maar naar de Stint, een praktisch vervoermiddel voor kinderen, maar ook voor pakket bezorging zag ik. Een ongeluk, helaas de oorzaak niet te achterhalen. Dus dan maar jaren studeren wat eraan verbeterd moet worden om een herhaling te voorkomen. En maar besluiteloos ronddrentelen tot je zeker weet dat het bedrijf, dat het ontwikkeld heeft, failliet. Want iemand moet de schuld krijgen! En ondertussen is iedereen weer op gewoon autovervoer over gegaan. Je moet toch wat als overheid.

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW