De robotisering van Home Delivery Centers Albert Heijn is verstandig

Albert Heijn Online bouwt een distributiecentrum waar 300 robots de boodschappen die je hebt besteld gaan verzamelen. Daardoor kunnen de kosten van logistiek omlaag, en kan de supermarkt uiteindelijk meer verdienen aan thuisbezorgen, stellen experts op RTL-Z.

Albert Heijn is niet de enige die investeert in magazijnautomatisering voor online boodschappen. Zo opende Picnic dit voorjaar een nieuwe distributiecentrum in Utrecht. Het Engelse Ocado biedt online retailers wereld hun gerobotiseerde oplossingen.
Albert Heijn zelf heeft in Zaandam een geautomatiseerd distributiecentrum voor de winkeldistributie. In de USA heeft AholdDelhaize dochter Peapod ruime ervaring met de micro-fullfilment oplossingen van Swisslog. Het is inmiddels bewezen technologie.

Albert Heijn speelt terecht nu al in op de personeelsschaarste en stijgende lonen de komende vijf tot tien jaar. Daarnaast is robotisering een stuk goedkoper. Alles bij elkaar kunnen de kosten voor het verzamelen van een order met 2 tot 3 euro per order omlaag, dat houd je onder aan de streep dus meer over.

De belangrijkste kosten in een magazijn zijn personeelskosten. Een orderpicker kan 300 tot 400 orders per uur verzamelen, maar met moderne robots halen ze wel 900 tot 1200 producten per uur per medewerker. Daarbij zijn de kosten voor robots de laatste jaren flink gedaald. Naast het verzamelen van orders heb je in een magazijn overigens nog meer kosten, zoals het laden en lossen van vrachtwagens. Door de investering in IT stijgen sommige kosten. Zo heb je bijvoorbeeld meer hoger opgeleide mensen nodig voor het magazijnmanagement.

Het duurt een aantal jaar voordat je die besparing volledig kunt realiseren, onder meer omdat je medewerkers moet trainen om met het systeem om te gaan. De leercurve wordt met de ervaring die AholdDelhaize al heeft wel steeds steiler.

Ik denk niet dat Albert Heijn niet per se de lagere kosten zal doorberekenen aan de consumenten. Waarom zouden ze? De prijs die je rekent is een spel van vraag en aanbod en supermarkten kijken goed naar wat de markt doet.

Robotisering van Home Delivery Centers is verstandig. Ik ken nog geen online supermarkt die winst maakt. Daar moet de komende jaren aan gewerkt worden. Dat kun je niet door de prijs te verhogen, dus moet je het vinden in de kosten. Dan helpt robotisering in de magazijnen, maar ook de aanpak van inkoop, assortiment en natuurlijk de last mile distributie.

Walther Ploos van Amstel.

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW