E-trucks? China rules!

Maar liefst 408 elektrische vrachtwagens zijn in 2023 op kenteken gezet in Nederland. Dat is bijna een verdubbeling van de elektrische vrachtwagenvloot tegenover 2022. In totaal rijden er nu 851 zware elektrische vrachtwagens op de Nederlandse wegen; nog zo’n 140.000 vrachtwagens te gaan. Volvo had in 2023 een marktaandeel van maar liefst 52%. Mercedes en Renault zijn de ‘runner’s up’ in de markt.

Met bestelauto’s gaat het gelukkig al veel sneller. Daar tikte de vloot eind 2023 24.000 elektrische voertuigen aan met bijna 6.000 nieuwe elektrische voertuigen.

Ik snap de aarzelingen bij bedrijven rond beschikbaarheid, betrouwbaarheid en betaalbaarheid van de zwaardere elektrische vrachtvoertuigen. Ook het overheidsbeleid staat kloplopers regelmatig venijnig in de weg. Het vergt visie en lef van ondernemers om de weg naar elektrificering in te zetten.

Ik moest toch ook even glimlachen bij het Nederlandse bericht. Er kwamen ook nieuwe cijfers uit China over 2022. Daar werden in een jaar 70.000 nieuwe elektrische vrachtwagens verkocht door producenten Dongfeng, Geely, Foton, SAIC en Yutong. Wie kent ze niet? Of nog niet… E-trucks? China rules!

Walther Ploos van Amstel.

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW