Elektrische mobiliteit draagt steeds meer bij aan de economische positie van Nederland

RVO bracht het economische belang van de EV-sector in beeld. Nederland behoort wereldwijd tot de landen met de hoogste adoptie van elektrische voertuigen en een uitgebreide laadinfrastructuur. Als marktleider in laadinfrastructuur is Nederland ver gevorderd in het ontwikkelen van oplossingen voor uitdagingen bij capaciteitsproblemen op het elektriciteitsnet, onder andere met slim laden.

Nederlandse EV-ecosysteem

De industrie bouwt voort op de kennis en ervaring die is vergaard binnen het volwassen geworden Nederlandse ecosysteem voor elektrische voertuigen. Tegelijkertijd ontstaan er nieuwe mogelijkheden voor bedrijvigheid in opkomende markten, zoals elektrische mobiele werktuigen en batterijtechnologie.

De EV-sector draagt steeds meer bij aan een sterke economische positie van Nederland. De werkgelegenheid in de EV-sector is met meer dan de helft toegenomen tussen 2019 en 2021. De toegevoegde waarde van de EV-sector in Nederland groeide in de periode 2019-2021 met 77%; van € 2,05 miljard naar € 3,63 miljard. Hiermee verdient Nederland steeds meer geld aan de EV-sector. In diezelfde periode steeg de directe werkgelegenheid in de EV-sector met 56% van 19.340 voltijdequivalenten (VTE) naar 30.210 VTE in 2021. Ter vergelijking: Nederland telde in 2021 ca. 27.000 VTE in de zonne-energie sector. De totale werkgelegenheid in Nederland groeide met 2,6% tussen 2019 en 2021.

Van de totale werkgelegenheid in de EV-Sector is 17% bij bedrijven waarbij alle bedrijfsactiviteiten gericht zijn op EV, zoals CPO’s (Charge Point Operator, een bedrijf dat laadpalen plaatst en exploiteert), laadpaalproducenten, en nieuwbouwers en ombouwers van elektrische voertuigen of werktuigen. De overige 83% valt onder bestaande bedrijfstakken die een steeds groter deel van hun inkomsten halen uit EV halen zoals de automotive sector en de installatiebranche.  Van de toegevoegde waarde in de EV-Sector is 29% afkomstig van bedrijven waarbij alle bedrijfsactiviteiten gericht zijn op EV en de overige 71% voor de bedrijfstakken met deels EV-activiteiten.

Voorop lopen

Nederland bevindt zich in de voorhoede van de laadinfrastructuur en intelligente laadoplossingen. Slimme laadtechnologieën, zoals Vehicle-to-Grid (V2G), gekoppeld aan duurzame energieopwekking en stationaire toepassingen, vormen baanbrekende ontwikkelingen waar veel Nederlandse bedrijven intensief aan werken.

De beperkte netcapaciteit in Nederland vormt momenteel een urgent probleem dat de uitbreiding van elektrische voertuigen in bepaalde gebieden kan belemmeren. Tegelijkertijd is dit een stimulans voor bedrijven om innovatieve oplossingen voor energiebeheer te ontwikkelen. Hierdoor integreert de EV-sector steeds meer met het energiesysteem en ontstaan er raakvlakken met andere sectoren. Denk hierbij aan technologieën voor energieopslag, energieopwekking in de gebouwde omgeving, en de bijbehorende dienstverlening.

Opkomende markten zijn transport, mobiele werktuigen en de batterijsector

In de periode 2020-2022 is duidelijk geworden dat na de personenauto’s (van de nieuw verkochte auto’s in 2022 was ruim 34% elektrisch en bijna 4% van de Nederlandse auto’s rijdt inmiddels elektrisch) en bussen (25% van de OV-bussen rijdt elektrisch), de elektrificering van andere modaliteiten nu ook op gang komt.

In de periode 2020-2022 is het aantal elektrische bedrijfsauto’s, waaronder ook trucks (>3,5 ton), meer dan verdubbeld. Inmiddels rijden er meer dan 1.000 elektrische vrachtwagens in Nederland, een verdriedubbeling tegenover 2022. De elektrische binnenvaart is nu nog een kleine sector, maar kent een grote potentie voor verduurzaming waar al in verschillende research en development (R&D) trajecten aan wordt gewerkt.

Een trend is de groei van elektrische mobiele werktuigen. Nederland leidt in Europa bij het gebruik en de conversie van deze mobiele werktuigen. Gezien de strenge stikstofnormen is het essentieel om duurzame mobiele werktuigen in te zetten om de ambitieuze bouwdoelstellingen voor de komende jaren te verwezenlijken.

Elektrische voertuigen (EV) vormen een belangrijke stimulans voor de batterijsector. Diverse studies benadrukken de aanzienlijke kansen die Nederland heeft bij batterijproductie, -onderhoud en -recycling. Hoewel deze industrie nog relatief jong is, bieden strategische investeringen mogelijkheden voor rendement. Nederland speelt actief in op groeikansen in markten zoals batterijtechnologie en elektrische binnenvaartschepen, door initiatieven zoals het Nationaal Groeifonds.

Internationaal verzilveren van de Nederlandse voorsprong

Nederland heeft een ambitieuze bouwopgave en kampt met schaarste op het elektriciteitsnet, terwijl de uitdagingen op gebied van klimaat en leefbaarheid zich opstapelen. De EV-sector speelt hier slim op in, ondersteund door een sterke R&D infrastructuur. Dit levert ook kansen op in internationaal perspectief.

Nederland ontwikkelt en beproeft nu al veel (potentiële) oplossingen voor vraagstukken die over een aantal jaar voor andere landen ook relevant zullen zijn. Op dat moment ontstaan er kansen voor Nederlandse bedrijven om de obstakels in de EV-adoptie bij andere landen weg te nemen, door leveren van producten en diensten. Niet alleen concrete producten en diensten voor eindgebruikers, maar ook advies over bijvoorbeeld strategieën voor slim laden en slimme duurzame bouwplaatsen.

Met het verstevigen van internationale afspraken en samenwerkingen, en het organiseren van internationale evenementen, kan Nederland profiteren van de vroeg opgelopen voorsprong en haar kennis en ervaring breed uitdragen en verzilveren.

Verdere groei is noodzakelijk

De elektrische voertuig (EV) sector staat voor een veelbelovende groeiperiode die niet alleen wenselijk, maar ook noodzakelijk is. In Nederland rijden momenteel meer dan 400.000 batterij-elektrische (BEV) auto’s rond, van in totaal 9 miljoen voertuigen. Dit aantal moet omhoog met het doel van 100% nieuwverkopen van BEV personenauto’s in 2030. Tegelijkertijd neemt de concurrentie toe van andere grote elektriciteitsgebruikers, en het tekort aan technisch personeel is een dringende kwestie. Dit vraagt om voortdurende aandacht en investeringen om de EV-activiteiten in Nederland te versterken. De diverse EV-initiatieven in het Nationaal Groeifonds zijn inspirerende voorbeelden.

Bron: RVO

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW