‘Er is niets beter voor stadslogistiek dan minder voertuigen’

Grote steden worden overspoeld door elektrische fietsen, auto’s haastige flitsbezorgers en bestelbussen, en dat zorgt voor een verstikking van de stad. Het aantal verkeersbewegingen moet dus omlaag, maar de grote vraag is hoe. Lector Walther Ploos van Amstel aan de Hogeschool van Amsterdam vertelt op BNR over de drie grote problemen in stadslogistiek.

Met name het ruimtegebruik speelt daarin een rol, zegt hij. ‘We willen allemaal in een autoluwe omgeving wonen, of ergens met een autoluwe binnenstad. En daarvoor hebben we heel veel minder verkeer nodig. In een stad als Amsterdam is één op de vijf voertuigen voor die stadslogistiek.’

Daarnaast speelt verkeersveiligheid een rol, denkt Ploos van Amstel. ‘We doen het niet erg aardig in de stadslogistiek’, vervolgt hij. ‘Voertuigen in de stadslogistiek zijn tot drie keer vaker betrokken bij ongevallen, een pakketbezorger rijdt tot vier keer per jaar schade, dat is gewoon niet goed. En ten slotte wordt het als bedrijf in de binnenstad steeds duurder om bevoorraad te worden. Het is ruim twee keer duurder geworden in tien jaar tijd.’

De reden? ‘Veel te veel bedrijven rijden in hun eentje met hun eigen auto de stad in’, zegt Ploos van Amstel. Er is niets beter voor de stadslogistiek dan met veel minder voertuigen veel meer vracht te vervoeren.’

Hij krijgt in zijn betoog bijval van Rob Stomphorst van Veilig Verkeer Nederland, die het probleem erkent. Wel stelt hij dat er in steden hard aan oplossingen wordt gewerkt. ‘In de stad wordt bijvoorbeeld gewerkt aan het eruit halen van de vaart; alles naar 30 kilometer per uur’, zegt hij. ‘Dat is de beste remedie voor meer verkeersveiligheid. Wij roepen ook op om de snelheidslimiet te verlagen naar 15 kilometer per uur op plaatsen waar geen trottoir is. Zeker ook in verband met kinderen die zo de weg op schieten als de deur uit komen.’

Bron en terugluisteren: BNR

1 Comment
  1. Heel interessant artikel. De vraag naar vervoer stijgt mede omdat de consument alsmaar sneller wil beleverd worden. Binnen 24 uur. Twee keer per dag. Binnen het uur? Waarom? Worden we daar met z’n allen gelukkiger van ? Misschien een idee om bij één van de belangrijke oorzaken van het probleem te beginnen en ook hiervoor oplossingen te zoeken. Als er regelgeving bedacht wordt mbt grootte van een truck kan er wellicht regelgeving bedacht worden mbt minimaal volume en levertermijnen ? Of een bonus malus systeem om meer redelijke levertermijnen aan te moedigen. Waarom alleen de oplossing van het probleem bij de logisitek- en transportsector zoeken en niet ook het consumentengedrag gaan beïnvloeden…

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW