Heineken over zero emissie in Amsterdam: ‘Het loopt vast in goede bedoelingen’

Vanaf 2025 moet het vrachtvervoer in de Amsterdamse binnenstad elektrisch zijn. Maar bedrijven krijgen geen hoogte van de gemeente. “Het lukt ons niet om contact te leggen. Het loopt vast in goede bedoelingen”, zegt Hans Böhm van Heineken Nederland tegen Parool. “Het is zoeken wie we moeten hebben.” De nieuwe regels zijn niet heerlijk helder.

Het Parool sprak met experts over de problemen in Amsterdam. Bedrijven die zich willen voorbereiden op de zero emissie zones, krijgen vaak nul op het rekest in de Stopera.

Tankbier

Heineken wil nog dit jaar alle bierleveringen in de binnenstad elektrisch doen. “Met nieuwe elektrische minitrucks kunnen we per dag honderden dieselritten uit de stad halen,” zegt Hans Böhm. Maar, na een eerste kennismaking die ook lang op zich liet wachten, bleef het stil. “We zitten met verschillende wethouders, verschillende ambtelijke organisaties en stadsdeelbesturen. Het lukt ons niet om het juiste contact te leggen. Het loopt vast in goede bedoelingen. Het wordt bijna een noodoproep.”

Hans Böhm: “Waar gaan we de biertanks laden? Waar kunnen we de accu’s opladen? We moeten fors investeren in die vrachtwagentjes. We zijn graag gangmaker, maar als we te ver voorop lopen, kunnen we de plank misslaan. We willen voorkomen dat we een wagen bouwen die 2 centimeter te breed is of net te zwaar voor de Amsterdamse kade­muren.”

Kastje naar de muur

“Dat van het kastje naar de muur herken ik wel,” zegt HvA lector Walther Ploos van Amstel, “de bouwwereld loopt tegen hetzelfde aan als met de gemeente overlegd moet worden over de toekomst van transport in de stad. AH en Jumbo kennen dit probleem ook. Ik kan me voorstellen dat bedrijven er moedeloos van worden. Laatst werd er nog een bedrijf naar de 14020-helpdesk van de gemeente verwezen.”
Stadslogistiek kan een grote bijdrage leveren aan de oplossing van problemen in de stad, zowel op milieugebied als bij de zwakke kademuren.

Laadinfra?

Matthijs Otten van onderzoeksbureau CE Delft zet vraagtekens bij de haalbaarheid van de zero emissie plannen: “Er zullen heel wat voertuigen elektrisch moeten worden. Dat gaat alleen al voor binnen de Ring om 30.000 bestelauto’s en 4000 vrachtauto’s.” Ook is de benodigde oplaadcapaciteit volstrekt onvoldoende en wordt ook niet volledig wordt opgelost in de uitbreidingsplannen die de gemeente Amsterdam daarvoor heeft.

Wethouder Victor Everhardt, van verkeer, wil binnenkort weer met Heineken aan tafel. Inmiddels heeft de VVD in de Amsterdam raad vragen gesteld.

Bron: Parool

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW