Hogere minimumlonen in logistiek: wie krijgt straks de rekening?

Als het aan de regering ligt gaat het minimumloon volgend jaar in één keer met 10 procent omhoog om de koopkrachtdaling aan te pakken. Dat betekent een stevige kostenstijging voor de werkgevers. Wat gaat de consument daarvan merken? En hoe gaan bedrijven daarop inspelen?

In de logistieke sector werkt ‘maar’ 10 tot 12% van de werknemers voor een minimumloon van ongeveer een tientje per uur. Het is natuurlijk te verwachten dat het loon van andere medewerkers in logistiek ook mee omhoog gaat. De loonkosten zullen over de volle linie stijgen.

Het aandeel loonkosten in de logistieke sector zit tussen 40 en 60 procent. Het werk in de magazijnen (goederenontvangst, orderpicking, verpakken, retouren en dergelijke) en in de bezorging wordt duurder. Voor de consument betekent het weinig. De logistiek achter leveringen aan de klassieke winkels kosten minder dan 5 procent van de omzet. Waarvan maar een deel in loonkosten.

De online levensmiddelen bedrijven als Picnic, Hellofresh, Crisp en Jumbo worden het hardst  geraakt. Het picken van een bestelling en leveren aan de consument wordt een tot twee euro per order duurder. Dat tikt aardig aan. Bij webwinkels als Bol, Amazon of Zalando is dat twee tot drie dubbeltjes per order. Doorberekenen van de hogere kosten aan klanten is geen optie.

De marges in de logistieke sector zijn zo laag dat niks doen geen optie is. Gelukkig zijn professionele bedrijven al druk bezig met het automatiseren van de ketenprocessen vanwege de toenemende krapte op de arbeidsmarkt. Die automatisering gaat zich met een hoger minimumloon alleen maar sneller terug verdienen. Onvermijdelijk gaat dat banen kosten; ook bij ontvangende partijen (zoals schappenvullers). Met de actuele personeelsschaarste in logistiek is dat eigenlijk geen probleem; dat lucht op.

Niet alleen zullen bedrijven hun processen moeten automatiseren, maar ook slimmer met big data en machine learning moeten kijken naar hun planning (ook samen met hun partners in de keten). Flexwerkpartners zullen nog harder aan te bak moeten om hun mensen slimmer in te zetten… en onvermijdelijk harder te later werken. Is straks de medewerker het kind van de rekening? Hopelijk niet. Maar, we moeten wel stevig aan de bak om dat hogere minimumloon met elkaar, in de keten, op te vangen. Zoals gezegd, niks doen is geen optie.

Walther Ploos van Amstel.

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW