KRO-NCRV Pointer kijkt in de wondere wereld van de deelscooters

Sinds een paar jaar verspreiden deelscooters zich als sprinkhanen over Nederland, in bijna elke stad zijn ze tegenwoordig te vinden. Maar hoe zorgen gemeenten dat er niet te veel overlast is? En hoe duurzaam zijn de deelscooters nu eigenlijk?

De KRO-NCRV Pointer reportage van Lotte Notenboom en Wil van der Schans geeft een kijkje in de wereld van overmobiliteit, naïeve wethouders en het grote geld achter de aanbieders van deelscooters.

In de meeste gemeenten doen handhavers niets met foutgeparkeerde deelscooters. Ze kunnen hoogstens een melding maken bij de aanbieder. Omdat de verantwoordelijkheid voor het verplaatsen van de deelscooters bij de aanbieder ligt, is het moeilijk voor gemeenten om de overlast aan te pakken. Daarnaast hebben slechts 12 van de 41 gemeenten met deelscooters, regels in de Algemene Plaatselijke Verordening opgenomen over het aanbieden van deelvervoer.

“Het is naïef dat zoveel gemeenten zich hier nog niet over hebben gebogen”, aldus lector City Logistiek Walther Ploos van Amstel, “Je moet ervoor zorgen dat je de scooters aan banden kunt leggen als er te veel problemen zijn, dat de scooters eruit gegooid kunnen worden als gebruikers zich niet gedragen. Ook moet je je als gemeente afvragen of je de openbare ruimte zomaar gratis beschikbaar stelt aan deelscooterbedrijven.”

Luister de aflevering terug.

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW