Maakt Web3 een einde aan de wereldwijde platforms: kunnen we het onderling niet beter regelen?

Een reactie op Twitter van Mischa Rus over de razendsnelle boodschappen van Gorillas was stof tot nadenken. “Flitsbezorgen kan ook via de klassieke manier; even de buren vragen (via de buurtapp). Zoals recentelijk persoonlijk gedaan met succes. Was vergeten champignons te kopen. Binnen 7 minuten op de stoep. Coronaproof met een glimlach”.

Kunnen we het samen niet beter, en eerlijker, onderling regelen? Waarom moet dat via de grote wereldwijde platforms?

De macht van wereldwijde platforms

De opkomst van platforms als Amazon, Thuisbezorgd, Uber, Zalando, Metaverse, Booking, Bolt en Airbnb verbaast niet. Ze bieden veel producten en diensten, razendsnel en met het groots denkbare gemak voor de klant. Maar, de macht van de platforms wordt steeds groter en kleinere, lokale spelers mogen alleen maar meespelen volgens de spelregels van de grote platforms; winner-takes-all.

Met de opkomst van flitsbezorgers vroeg ik me onlangs af of de lokale winkeliers nog kunnen winnen. Kunnen ze dat niet met elkaar oplossen? Bundel je aanbod, maak een bestel- en betaalplatform en maak samen afspraken met bezorgnetwerken over snelle levering. Dat geldt ook voor lokale taxibedrijven, restaurants, particulier deelauto’s en andere aanbieders van diensten.

Maak, lokale platforms voor lokale gebruikers. Wat heeft een taxibedrijf in Amsterdam aan ritten die in Hong Kong worden gevraagd? Wat heeft de hongerige consument aan het aanbod van sushirestaurants in San Francisco?

Van Web 2.0 naar Web3

Eind vorig jaar kwam de term Web3 in de media die de volgende evolutie van het internet moet worden. Bij Web 2.0 ontstonden grote, gecentraliseerde bedrijven die diensten aanboden aan gebruikers; de wereldwijde platforms.

Web3 is een gedecentraliseerde versie van het internet, waarbij data niet op een paar centrale plekken wordt opgeslagen, maar via blockchaintechnologie op veel verschillende plekken. Op Web3 draaien diensten en platforms op gedecentraliseerde technologie. Dat zijn diensten en platforms die met elkaar ‘praten’ waar en wanneer ze dat willen en met wie ze dat willen; zoals het voorbeeld met de champignons. En, niet in de laatste plaats: hoe ze met elkaar afrekenen of verrekenen.

Ik heb het antwoord nog niet op de vraag hoe dat allemaal gaat werken. Iets met klepel en klok. Maar, ik vind het wel een boeiende vraag hoe we het samen beter, en eerlijker, onderling kunnen regelen met de nieuwe mogelijkheden die Web3 biedt? Wie denkt er mee?

Walther Ploos van Amstel.

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW