Leidt pakketdrukte tot een sinterklaascrisis? En tot problemen met de kerstcadeaus en Black Friday aankopen? Of zijn de pakketbezorgers en webwinkelmagazijnen er klaar voor nu we dit jaar relatief minder online kopen? Het gedrag van consumenten blijft lastig te voorspellen. Gaan we postcorona massaal surprises maken en onze naasten verwennen? Of houden we de hand op de knip vanwege inflatie, energietarieven en recessie?
Zowel onlineretailers als pakketbezorgers zetten alle zeilen bij om de enorme aantallen pakketten tijdig bij de consument te krijgen in de komende weken. Flexibiliteit is nodig. Hoe organiseer je dat?
Flexibele capaciteit
De bedrijven proberen net als in eerdere jaren hun capaciteit te vergroten door extra personeel in te zetten en door gebruik te maken van data en algoritmes om de pakketvolumes zo goed mogelijk te voorspellen; zowel tactisch als operationeel.
De professionele fulfilmentbedrijven zijn voortdurend bezig om zo goed mogelijk te voorspellen hoeveel bestellingen consumenten plaatsen en hoeveel zendingen van leveranciers er binnenkomen, zodat er voldoende personeel beschikbaar is. De capaciteit is beperkt, dus je moet bij topdrukte elke minuut goed inzetten. Dat kan alleen als je goed communiceert over transacties en als je orders vroeg binnenkrijgt.
Daarnaast proberen bedrijven hun capaciteit zo flexibel mogelijk te organiseren om snel te kunnen inspelen op de actuele aantallen pakketten. Uitzendbureaus spelen slim op de vraag naar personeel in. Temper, een platform voor tijdelijke klussen in de horeca, richt zich nu ook op e-commerce. Mensen kunnen via Temper aan de slag in distributiecentra.
Bestelgedrag
Webwinkels proberen het bestelgedrag van consumenten te beïnvloeden om hun bestellingen wat meer te spreiden. Webwinkels kunnen bijvoorbeeld het aantal bestellingen temperen door aanbiedingen en reclamecampagnes te beperken. Sommige webwinkels kiezen ervoor in de piek geen nieuwe klanten te werven, zodat ze de beschikbare capaciteit kunnen gebruiken voor de bestellingen van de bestaande klanten.
Het spreiden van de pieken voorkomt ook dat de matige arbeidsomstandigheden van de werknemers nog verder onder druk komen. Webwinkels kunnen consumenten stimuleren een bezorgmoment te kiezen dat verder in de toekomst ligt. Dan kunnen transportbewegingen efficiënter worden gepland en is de consument vaker thuis op het moment dat het pakket wordt bezorgd.
De sector verspilt veel geld door vaak bij consumenten aan de deur te komen die niet thuis zijn. Zowel webwinkels als pakketbezorgers zouden daar iets aan kunnen doen. Ik verwacht veel van het slim gebruik van data. Bedrijven in de pakketbezorging zouden met algoritmes kunnen voorspellen wanneer mensen thuis zijn.
Afhaalpunten
Veel afhaalpunten zijn winkels die de pakketten er een beetje bij doen. Elke drukke periode is het een chaos bij de afhaalpunten. Sommige winkels zullen ruimte tekort komen om al die pakketten kwijt te kunnen. Het winkelpersoneel zal lang moeten zoeken naar jouw pakje. Eigenlijk zou je als consument in een ikkomeraan-app moeten kunnen aangeven dat je eraan komt, zodat het pakket al voor jou klaar ligt. Mogelijk kunnen onbemande, white label pakketpunten een oplossing zijn (in de toekomst).
Lokaal kopen
De pakketmarkt kampt al geruime tijd met groeipijnen. De ‘haast’ in de keten leidt tot lage winstmarges, onnodige verkeersbewegingen, verkeersonveiligheid, afval op straat en verdere uitholling van de arbeidsvoorwaarden. Ook wij, als consumenten, moeten ons meer bewust zijn van de schaduwzijden van online bestellen.
Je doet er in elk geval ook dit jaar weer goed aan zo vroeg mogelijk te bestellen, of de cadeaus bij een lokale winkel te bestellen. Sommige winkels bezorgen zelf in de directe omgeving. Dat kan dus een manier zijn om het pakketje sneller in huis te hebben en tegelijk de lokale ondernemers te steunen.
Walther Ploos van Amstel.
Foto: Dynalogic