Logistiek in 2024: webwinkels gaan slimmer bezorgen

We kunnen wel zeggen dat 2023 een bewogen jaar is geweest voor online retail. De vraag is nu wat we van 2024 mogen verwachten. Aan de hand van drie thema’s keken diverse experts voor ons in hun glazen bol om te voorspellen wat 2024 zal brengen. Twinkle sprak met experts over logistiek in 2024.

Er is genoeg te zeggen over het verzenden en bezorgen van online bestellingen, al dan niet met een duurzaam karakter. In 2023 was er al veel te doen om (flits)bezorging, wel of geen verzendkosten rekenen en het retourneren van bestellingen.

De flits uit flitsbezorger

We vroegen aan Walther Ploos van Amstel, lector Citylogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam, waar in 2024 de snelle groei zit en wat toch echt in 2023 is blijven hangen. Volgens Ploos van Amstel is de flitsbezorging over de hype heen: ‘De aanbieders zijn nu vooral nog aanwezig in een paar grote steden waar voldoende klanten zijn. In andere steden zijn ze alweer verdwenen. En de flitsbezorgers zijn van ‘bij jou thuis binnen 15 minuten’ geschakeld naar ‘we leveren snel’. Is de flits van flitsbezorger in 2024 dan helemaal verdwenen? Online boodschappen doen zit op het hoogtepunt, of is er al overheen. In 2024 zien we dat Jumbo, Picnic, Crisp en Albert Heijn nu echt aan de slag moeten om geld te verdienen. Het verwennen van de consument moet in balans zijn met de kosten en de marge. De huidige serviceniveaus zijn niet te handhaven en de boodschappenbezorgers moeten aan de bak met scherpere inkoop, private labels en veel slimmer bezorgen.’

Consument staat niet centraal

Overigens voorspelt Ploos van Amstel dat de consument ook in 2024 nog steeds niet centraal staat. ‘Consumenten klagen steen en been over de pakketbezorgers op social media. Pakjes raken zoek, nijdige buren, eindeloos op zoek naar pakketpunten, slechte informatie … het gaat nooit eens in één keer goed. We zijn gewend geraakt aan het gebrek-aan-serviceniveau. Dat blijft doormodderen, ook omdat webwinkels geen opties bieden en steevast voor de goedkoopste aanbieder gaan; het is een race-to-the-bottom.’ Consumenten gaan echter geen hogere leverkosten accepteren, denkt Ploos van Amstel. ‘Webwinkels zullen hun fulfilment moeten innoveren en dat kan alleen maar als iedereen gaat samenwerken. De ontwikkelingen binnen AI bieden kansen om meer pakketjes met minder voertuigen en bezorgers te bezorgen. Voor een doorbraak in duurzaamheid met slim gebruik van data is echter meer nodig. Zo moet de kwaliteit van data goed zijn en worden verrijkt met open data over het verkeer, het weer en consumentengedrag, anders is er geen voorspellende waarde. Webwinkels en pakketbezorgers zullen informatie met elkaar moeten gaan delen. Alleen dan kunnen de AI-toepassingen echt lerend worden.’

Duurzame verschuivingen

De e-commercesector is volgens Ploos van Amstel logistiek gezien een van de efficiëntste en daarmee duurzaamste sectoren in Nederland en wordt internationaal gezien als een voorbeeld. ‘Er gaan steeds meer pakketjes in een voertuig omdat we steeds kleiner verpakken, we investeren fors in zero-emissievoertuigen, we gebruiken minder verpakkingen en we investeren in extra afhaalpunten en nieuwe oplossingen zoals pakketkluizen. In 2024 is de hype rond vrachtfietsen echter wel voorbij. De hoge kosten van de fiets en de microhubs, en de technische mankementen leiden tot teleurstelling. De groei is eruit. Wel kansrijk is het kleine elektrische bezorgvoertuig van PostNL dat gevuld wordt met voorgesorteerde pakketcontainers.’ Ploos van Amstel voorspelt daarnaast dat de online verzadiging eind 2024 bereikt zal zijn. ‘De grote trendbreuk is dat retail in vrijwel alle segmenten sneller groeit dan online. Winnen stenen winkels weer door een aantrekkelijk assortiment en beschikbaarheid, en zetten winkelstraten in op een aantrekkelijke mix van vermaak en verkoop? Ik vind het spannend of 2025 het jaar wordt waarin de winkel serieus een rol krijgt in online verkopen en als online voorraadpunt.’

Volgens Thuiswinkel.org zal duurzaamheid in 2024 zeker een belangrijk item blijven voor e-commerce. Ellen de Lange, program manager sustainability van Thuiswinkel.org, geeft aan dat voor veel e-commercebedrijven het gedetailleerd rapporteren over de impact van hun activiteiten op mens, leefomgeving en klimaat centraal zal staan dit jaar. ‘Het rapporteren volgens de Corporate Social Responsibility Disclosure, vereist een nieuwe manier van denken waarin bedrijven zich bewust moeten zijn van de herkomst van hun producten, de productieprocessen en de betrokkenheid van belanghebbenden’, aldus De Lange. Ook op het gebied van retourneren zal er in 2024 wat veranderen op duurzaam vlak. ‘In de markt zagen we al verschuivingen naar partijen die retourkosten in rekening brengen. Dit jaar komt er meer aandacht voor een goede verwerking van retour gezonden producten, zoals het verbod op de vernietiging van onverkocht textiel en andere productgroepen. De transitie naar de circulaire economie zal de focus verleggen naar services als resale, refill, rental en repair.’

Bron: Twinkle

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW