Niet elke schuur is een ‘last mile’ cityhub

Als je de vastgoedbladen volgt dan lijkt er een hausse in het aanbod van ‘last mile’ cityhubs. Maar, niet elke schuur is geschikt als ‘last mile’ cityhub. Waaraan moet een cityhub voldoen om echt te kunnen functioneren als cityhub?

Goed bereikbaar

Ten eerste moet je goed bereikbaar zijn over de weg (en liefst ook nog over het water). Bij het bundelen van goederenstromen komen er veel vrachtwagens en bestelauto’s en lichte elektrische voertuigen bij elkaar. De mobiliteit rond de cityhub moet slim congestieloos worden geregeld; ook voor de lichte elektrische voertuigen. Anders sta je eindeloos stil. Vergeet niet de bereikbaarheid voor het vele personeel (ook ‘s avonds en ‘s nachts).

En blijft het gebouw ook in de toekomst goed bereikbaar?

De ruimte binnen

Ten tweede moet de ruimte binnen in de cityhub geschikt zijn voor de operaties. Voor veel stadslogistieke segmenten is vooral veel ruimte nodig voor handling, cross-docking en value-added-services (pre-installatie, dark kitchen, retouren) en minder ruimte voor opslag. De ene stadslogistiek vraagt om 10.000 vierkante meter of meer, maar andere segmenten hebben voldoende aan 500 tot 2.500 vierkante meter. Een hoogte van 6 meter volstaat voor de meeste stadslogistiek.

Breng de logistieke kenmerken van de goederenstroom eerst goed in kaart met de PQRST-sleutel; wat is de logische lay-out? E-commerce stelt andere eisen dan horecalogistiek, servicelogistiek of bouwlogistiek.

Voldoende los- en laaddocks

Snelheid en doorstroming bepalen de kosten van de totale operatie. Een goede verhouding tussen docks voor grote vrachtwagens en voor bestelauto’s is nodig. Een minimale verhouding is een-op-tien. Let er ook op dat je veilig kan manoeuvreren over het terrein. Is de route logisch en veilig?

Voldoende buitenruimte

Er is behalve ruimte binnen ook veel ruimte buiten nodig voor het laden van de zero emissie voertuigen en het veilig stallen van die voertuigen. En hoeveel behoefte is er aan parkeerruimte voor het personeel; of komen die allemaal met de fiets? Veel aanbod van ‘cityhubs’ missen die buitenruimte. Die moet zeker even groot zijn als de binnenruimte.

Energie

Met de komst van elektrische voertuigen voor stadslogistiek is er een stevige energiebehoefte. Welke mogelijkheden biedt de cityhub (en het bedrijventerrein)? Of is er hardnekkige netcongestie. Welke mogelijkheden biedt het gebouw voor het opwekken van stroom met zonnepanelen en de opslag van stroom. Wat zijn de verwachte energiekosten nu en in de toekomst? En wie gaat er investeren in de voorzieningen; de huurder of de verhuurder?

Leuk en gezond werken

Is de cityhub ook inspirerend en aantrekkelijk? Draagt de inrichting bij aan het welzijn en de gezondheid van de medewerkers? Het is al lastig genoeg goed logistiek personeel te vinden.

Samen ruimte delen

Cityhubs zijn gedeelde faciliteiten met andere bedrijven. De toekomst van stadslogistiek is in samen bundelen, samen delen van capaciteiten delen en samen innoveren om de klant steeds beter van dienst te zijn.

Dat stelt eisen aan de eigen opslagruimte, beveiliging, goede en veilige datanetwerken en een huishoudelijk reglement. De ruimte op cityhubs is schaars en je wilt conflicten voorkomen. Wie wil je graag als buren hebben (en wie juist niet)? Een goede buur is beter dan een verre vriend.

Kijk daarom bij het vestigen van een ‘last mile’ cityhub verder dan de huurpijs van de vierkante meters. Het gaat om met wie je samen, in de toekomst, het beste de klanten in de stad kan bedienen. Samen kun je uiteindelijk meer klanten bedienen, nieuwe business binnen halen en misschien wel kosten besparen.

Walther Ploos van Amstel.

No Comments Yet

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW