Post- en pakketmonitor ACM: 43 miljoen minder pakketten verstuurd in 2022

Consumenten en bedrijven hebben in 2022 43 miljoen minder pakketten verstuurd dan in het jaar ervoor. Dat blijkt uit de post- en pakketmonitor van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Het aantal postpakketten liet in eerdere jaren een stijgende trend zien. Door de coronamaatregelen in de detailhandel steeg het aantal postpakketten van 399 miljoen in 2019 naar 654 miljoen in 2021. In 2022 – het jaar dat de coronamaatregelen werden afgebouwd – is het aantal verstuurde pakketten met 6% gedaald naar 611 miljoen.

Niet bekend is hoeveel pakketten bedrijven (en lokale winkeliers) zelf laten bezorgen. Zo doen Bol, Coolblue, Hellofresh en Crisp hun thuisbezorging steeds vaker zelf.

Bedrijven stuurden in 2022 31 miljoen pakketten minder naar consumenten (ruim 70% van de pakketmarkt). Tussen bedrijven werden 9 miljoen pakketten minder gestuurd. Het aantal pakketten dat van consument naar consument werd verstuurd daalde met 3 miljoen. Opvallend is de afname in cross-border pakketten. Kopen consumenten vaker bij lokale webwinkels?

In 2022 werd tweederde van de pakjes bezorgd door onderaannemers. Slechts eenderde door eigen personeel van de pakketbezorgers.

De gemiddelde pakketprijs in B2C is 3,65 euro (en daarmee licht gedaald) en in B2B 5,03 euro (en daarmee licht gestegen).

Van de pakketjes wordt nu 35 procent elektrisch bezorgd in de last-mile. Goed nieuws is dat inmiddels de helft van de voertuigen (inclusief fietsen) in de pakketbezorging elektrisch is!

We laten ook echt thuis bezorgen

Zo’n 81,5 procent van de pakketten wordt aan de deur bezorgd (nota bene: klanten bestellen 92,5 procent voor thuisbezorging). Het aantal bezorgpogingen is 1,11. Uiteindelijk halen consumenten 8 procent zendingen op bij afhaalpunten en 10 procenten bij pakketkluizen. Dat laatste segment, de pakketkluizen, groeit en heeft nu 60 procent marktaandeel in de ‘afhaal’-markt: 60 miljoen pakketten in 2022.

Brievenbuspakjes

Veel webshops kiezen er vanwege de kosten en de duurzaamheid steeds vaker voor om hun producten zoveel mogelijk als brievenbuspakje te versturen. Hierdoor neemt het aandeel brievenbuspakjes steeds meer toe. In 2022 is het aantal brievenbuspakjes met 1 miljoen toegenomen. Deze stijging is wel minder groot dan de afgelopen jaren. Tijdens de coronapandemie verdubbelde het aantal brievenbuspakjes van 29 miljoen in 2019 naar 58 miljoen in 2021. Het overgrote deel van de brievenbuspakjes (86%) zijn pakjes die van bedrijven naar consumenten worden gestuurd.

Bedrijven op de postmarkt

Voor het versturen van zakelijke post en voor pakketten zijn verschillende bedrijven actief op de postmarkt.

Het bezorgen van pakketten (zowel van bedrijven als van consumenten) zijn PostNL en DHL de twee grootste marktpartijen met een marktaandeel van respectievelijk ca. 55% en ca. 40%. Kleinere postvervoerders hebben toegang tot het postnetwerk van PostNL om hun klanten toch landelijke dekking te garanderen.

Daarnaast is PostNL verantwoordelijk voor de uitvoering van het basispakket aan postdiensten, de zogenoemde Universele Post Dienst (UPD). Dit is bijvoorbeeld alle post die consumenten in een brievenbus doen en die bij consumenten thuis wordt bezorgd. Helaas daalt de kwaliteit van de uitvoering van de UPD.

Bron: ACM

2 Comments
    1. Dat is tussen 10 en 12 procent. Cijfers Thuiswinkel.org en onderzoek HvA en TNO. Alleen fashion is ‘pijn-categorie’

Leave a Reply

Walther Ploos van Amstel  

Passie in logistiek & supply chain management

FOLLOW